7000 elektromos töltőállomást akar Magyarországon az EU

7000 db elektromos töltőállomás kialakítását javasolja Magyarországnak az Európai Bizottság. A testület csütörtökön fogadta el a tiszta üzemanyagok elterjesztéséről szóló stratégiáját, amelyben tagállamokra lebontott, kötelező érvényű célszámokat javasol a „zöld” járművek” üzemeltetését segítő infrastruktúra kiépítésére.

Az Európai Bizottság javaslata szerint Magyarországnak 2020-ra már legalább 7000 elektromos töltőállomással kellene rendelkeznie, azaz olyan „kúttal”, amelyből az elektromos autók és további elektromos elven működő járműveket lehetne feltölteni. A testület ajánlása része annak a stratégiának, amelyet csütörtökön fogadott el az Európai Bizottság, és amelynek célja a tiszta üzemanyagok tömeges elterjesztése az Európai Unióban. A Bizottság három dokumentumot fogadott el csütörtökön: egy irányelv-tervezetet, amely az ezzel kapcsolatos infrastruktúra és szabványok kiépítéséne szabályait fektetné le; egy közleményt az alternatív üzemanyagok európai stratégiájáról; valamint egy cselekvési tervet a cseppfolyós földgáz használhatóságáról a hajózási szektorban. A közlekedésért felelős uniós biztos szerint a csomag célja a tiszta üzemanyagokkal kapcsolatos ördögi kör megszüntetése. „Kevés a töltőállomás, mert nincs elegendő elektromos autó. Kevés elektromos autó van Európában, mert nincs rá kereslet. Az állampolgárok pedig nem vásárolnak ilyen autókat, mert drágák, és mert nincs elég töltőállomás.” – magyarázta Siim Kallas, aki szerint ezért kell megtörni a folyamatot a töltőállomások számának radikális növelésével. Felidézte, hogy az Egyesült Államok és Kína tervei szerint is 6 millió elektromos autó fog közlekedni az amerikai és kínai utakon 2020-ra.

Az irányelv tagállamokra lebontott, kötelező érvényű célszámokat tűzne ki arra vonatkozólag, hogy az uniós tagországoknak 2020-ra hány elektromos töltőállomással kelljen rendelkezniük. Magyarország kapcsán a 2011-es információk szerinti 7 töltőállomást kellene 7000-re bővíteni. (Valójában már több mint 20 ilyen működik az országban.) A Bizottság eltérő arányú emelkedést javasol a tagállamoknak. A töltőállomások számát tekintve rekorder Németországnak 1937-től 150 ezerre, az 1700 állomással rendelkező Hollandiának 32 ezerre, az 1356 állomással rendelkező Spanyolországnak pedig 82 ezerre kellene emelnie a töltőpontok számát 2020-ra. Szlovákiának 2011-ben 3 töltőállomása volt, a bizottsági tervek szerint 2020-ra 4000-ret kellene létesítenie. Csehországban már 23 ezer kutat építtetne meg Brüsszel a meglévő 23-hoz képest, Romániában pedig a meglévő egyetlen kút után további 10 ezret létesíttetne a Bizottság. Mindez csak javaslat, amire az Európai Parlamentnek és a tagállamokat tömörítő Tanácsnak is rá kell bólintania, akiknek lehetőségük lenne egyrészt a számok megváltoztatására, másrészt a kötelező jelleg eltörlésére is.

Siim Kallas szerint a cél az, hogy a töltőállomások száma elérjen egy olyan kritikus tömeget, ami után már megéri a gyártóknak olcsóbb autókat gyártani, és a fogyasztóknak is ilyen autót vásárolni. Az irányelv lefekteti egy olyan EU-szabvány szabályait is, amely lehetővé tenné, hogy minden országban egységes csatlakozójú autókat gyártsanak, és töltőállomásokat építsenek. Az elektromos autók mellett több másféle tiszta üzemű technológia elterjesztését is elősegítené a Bizottság: a hidrogénüzemű járművek kapcsán megállapította a Bizottság, hogy Németországban, Dániában és Olaszországban jelentős számú töltőállomás létezik, ezeket, valamint a jövőben épülőket, hálózatba kell kapcsolni egységes szabvány szerint. Jelenleg 14 uniós tagállamban tölthetik fel járműveiket a hidrogénautók tulajdonosai. A cseppfolyós (LNG) és a sűrített földgázzal (CNG) összefüggésben az Európai Bizottság azt javasolja, hogy 2020-ra a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) maghálózatához tartozó mind a 139 tengeri és belvízi kikötőben legyen LNG és CNG feltöltési lehetőség, ezeket a technológiákat ugyanis főként a hajózásban használják.
A cseppfolyós földgáznak a közúti szállításban is nagyobb szerepet szán Brüsszel. A javaslat szerint a jelenlegi 38 LNG-töltőállomást úgy kell bővíteni, hogy a TEN-T maghálózaton 400 kilométerenként legyen töltőállomás. CNG-töltőállomásokat pedig 150 kilométerenként szeretne az Európai Bizottság a személyautók számára, az EU útjain közlekedő személygépkocsik 0,5 százaléka (mintegy egymillió autó) már most is sűrített gázzal működik.

Ajánlott tartalom

Kínai nagykövet: a szegedi BYD-gyár építése jó példája a kapcsolatok fejlődésének

A BYD szegedi üzemének építése jó példája a két ország közötti kapcsolatok fejlődésének – jelentette ki Gong Tao, a Kínai Népköztársaság budapesti rendkívüli és meghatalmazott nagykövete pénteken.