Becslések szerint évente 50 szélturbina ég le Németországban

Nem igazán lehet tudni, hogy az egyes berendezések milyen gyakran vannak karbantartva és hibásodnak meg.

A legnagyobb problémát az jelenti, hogy nincsenek statisztikák arra vonatkozóan, hogy a németországi szélkerekek milyen gyakran hibásodnak meg vagy égnek le. Így pedig nem lehet tudni, hogy elegendőek-e a meglévő karbantartások és hiányoznak-e az ellenőrzések. Amennyiben egy szélkeréken tűz üt ki, akkor a közvetlen környezete életveszélyessé válik és a tűzoltók is legfeljebb tehetetlenül szemlélhetik az eseményeket. Amit megtehetnek, az a tűz eloltása a lehulló darabok esetében és a környék lezárása 500 méteres körzetben. A berendezéseken elhelyezett tűzoltó rendszerek segíthetnének, de még nem terjedtek el és nem számítanak szabvány megoldásnak. Ezért gyakori, hogy a gyártók maguk döntenek e rendszerek felszereléséről, hogy így akadályozzák meg a nem ritkán milliós károkat. Az is problémát jelenthet, ha például egy rotorlapát esik le vagy egy szélkerék ledől. Wolfram Axthelm, a Szövetségi Szélenergia Szövetség (BWE) képviselője közölte, hogy szerencsére ilyesmi nagyon ritkán történik. 2005 óta 79 káreseményt regisztráltak, a többségük tűzeset volt. A kiváltó okok között szerepeltek a szerelők figyelmetlenségei, a villámcsapások és réztolvajok tevékenysége. Jelenleg ugyanakkor nincsen káreset-adatbázis és azt sem lehet tudni, hogy az idősebb berendezések hajlamosabbak-e a meghibásodásokra. A BWE abból indult ki, hogy országosan évente körülbelül 10 ilyen eset történhet. Axthelm szerint ez egy rendkívül alacsony szám, tekintve, hogy az európai uniós tagállamban 30 000 szélkerék van felszerelve.

A TÜV úgy vélte, hogy évente akár 50 káreset is bekövetkezhet a szélkerekek esetében. A berendezésekkel szemben kritikus civilszervezetek viszont több mint 160-ra becsülték az évente bekövetkező események számát, s azok között vannak az olajszivárgások és a halálos munkahelyi balesetek is. A TÜV álláspontja az volt, hogy a szélkereket ugyanolyan gyakran kellene ellenőrizni, mint például a benzinkutakat és a felvonókat. S erre Joachim Büchler, a TÜV ügyvezetője szerint különösen azért van szükség, mert a berendezések egyre közelebb kerülnek az utakhoz és a lakott területekhez.

Ajánlott tartalom

Áramot termel és árnyékot ad: miért választják egyre többen a napelemes parkolótetőket?

Még közel sem olyan sok tetőn jelentek meg napelemek itthon, mint tőlünk nyugatabbra, de máris itt egy másik remek lehetőség. Napelem ugyanis máshová is kerülhet, mint családi házak vagy középületek tetejére.