Mi értelme napelemet szerelni autókra?

Ahogy terjednek az otthoni napelemek és az elektromos járművek, egyre több autós képes otthon is ellátni energiával autóját.

A járművek tetejére telepíthető napelemeket azonban valamiért még mindig sok kétkedés fogadja. Bár egyelőre egy-két kísérleti autót leszámítva a napelemes tetők még nem képesek teljesen feltölteni az elektromos autókat, a technológia így is sokat fejlődött az évek során – írja a Clean Technica. Az egyetemek és vállalatok már évtizedek óta kísérleteznek az akkumulátoros-napelemes járművekkel, sok csoportnak pedig kifejezetten biztató eredményeket is sikerült elérnie ezen a területen. A Toyotának például van egy Prius Prime prototípusa, amelynél a napelem megfelelő körülmények között akár napi plusz 43 kilométer hatótávot is tud biztosítani. A Sono Motors technológiája ezzel szemben egy Németországban tipikusnak számító napsütéses napon extra 30 kilométert adhat. Ilyen hatótávolság ugyan a többségnek önmagában kevés lehet, azért így is akadnak autósok, akiknek az igényét ez már kielégítheti.

Érdekes módon ugyanakkor nem csupán a szakértők kísérleteznek hasonló rendszerekkel: sokan otthon próbálnak napelemeket telepíteni járműveikre. Ezek a megoldások gyakran bonyolultabbak és költségesek, mint a hivatásosok fejlesztései, ennek ellenére izgalmas látni, hogy milyen eredményekre is képesek a járműtulajdonosok. Az amerikai Sam Elliot például Nissan LEAF-jéhez készített egy speciális rendszert. A jármű akkumulátora már nem elég jó, ezért a kocsi hazafelé gyakran leállt, ekkor jött az ötlet, hogy napelemekkel javíthatna a helyzeten. A paneleknek köszönhetően némi plusz kilométert sikerült kicsikarnia a járműből, mellyel így már képes hazaérni. A férfi rendszere folyamatosan fejlődik, fontos azonban kiemelni, hogy a töltés egyelőre nem túl egyszerű, mert képtelen a napelemekből származó energiát közvetlenül az autó akkumulátorába juttatni.

Sam nincs egyedül, egyik ismerőse, egy bizonyos James, egy Chevy Volt napelemesítésével kísérletezik. A projekthez egyedi áramkörre és egyéb speciális megoldásokra volt szüksége. A hivatalos és a barkácsolt napelemes járműveknek ugyan még sokat kell fejlődniük, az már most látható, hogy van lehetőség az ilyen autókban. Mivel a panelek nagysága valószínűleg meghatározó lesz a megtermelt energia szempontjából, elképzelhető, hogy a hasonló modellek tele lesznek pakolva napelemekkel, parkolás során pedig további panelek emelkedhetnek majd ki az autókból.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.