Napelemmel fednék be az autópályákat

Autópályákra és távolsági utakra szerelnének napelemes tetőt a kutatók, hogy így tanulmányozzák az eredményeket.

Ez különösen erőteljes igénybevételt jelet a szerelvények rendszerére. Ugyanakkor ez további előnyöket is jelenthet az utakra nézve. Az Osztrák technológiai Intézet (Austrian Institute of Technology, AIT) a Fraunhofer Intézettel (Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems, ISE) közösen adtak hangot annak, hogy milyen lehetőségek rejlenek a hosszú távolsági útvonalak és autópályák napelemes modulokkal befedésében. A PV Süd projekt elsődleges célja annak megállapítása, hogy vajon az ilyen tetőrendszer képes-e hozzáadott értékké válni az útrendszer számára azon felül, hogy elektromos áramot termel, és hogy beleintegrálható-e a folyamatos karbantartási és szervizelési gyakorlatba. Ez utóbbi esetben az egyik kérdés a hó eltávolítása és az út megtisztítása, valamint a napelemes rendszer kombinálható, írta az mnnsz.hu.

A mennyezet kettős haszna

A tetőzet által az utca számára képviselt hozzáadott érték viszont nyilvánvaló: Jobban védi az út felszínét az esőtől és a nedvességtől, sőt még a hőtől is. Annak megállapítása is része a projekt célkitűzéseinek, hogy milyen mértékben hosszabbítja meg az útburkolat élettartamát. Ráadások több egyéb tényező mellett a közlekedés biztonságának aspektusait is figyelembe kell venni. Az első lépés az lesz, hogy a projekt partnerek kifejlesztenek egy megfelelő szerkezetet, és kombinálják a megfelel modulokkal.

A rendszernek stabilnak kell lennie és eleget kell tennie szél- és hóterhelésre vonatkozó követelményeknek. Végül is az ilyen tető kialakítás magasabban fog elhelyezkedni, mint a napelemes erőművek moduljai. Másrészt a szerelvény szerkezetnek is eleget kell tennie az ütközésbiztonsági követelményeknek, nehogy felboruljon, ha egy jármű nagy sebességgel nekiütközik vagy ha tehergépkocsi ütközik a szerelvény rendszer oszlopainak.

Egy éves kísérleti időszak

Ha a projekt résztvevői megtalálták a megfelelő megoldást, akkor telepítik végig egy út mentén. A kutatók sokféle mérőeszközzel szerelik majd fel, és egy éven keresztül gyűjtik a megfelelő adatokat. Ily módon a kutatók megvizsgálhatják, hogy egy ilyen szerkezet hogy képes eleget tenni az úthálózattal szemben támasztott különböző követelményeknek. „Meg kell vizsgálni a különböző követelményeket műszaki és gazdasági megvalósíthatóság szempontjából is” – magyarázta Manfred Haider, az AIT Központ mobilitási rendszerekkel foglalkozó projekt menedzsere. „Azt reméljük, hogy a tervezési fázisban zajló elemzésekből, továbbá a minta mérési adataiból értékes betekintést nyerhetünk majd az ilyen fotovoltaikus rendszerek Németországban, Ausztriában és Svájcban történő jövőbeli felhasználására vonatkozóan.

Kép: SONNENKRAFT/HSH

Ajánlott tartalom

Áramot termel és árnyékot ad: miért választják egyre többen a napelemes parkolótetőket?

Még közel sem olyan sok tetőn jelentek meg napelemek itthon, mint tőlünk nyugatabbra, de máris itt egy másik remek lehetőség. Napelem ugyanis máshová is kerülhet, mint családi házak vagy középületek tetejére.