Napenergia kerozin helyett?

Bő egy évtizedre vagyunk még attól, hogy akár kisebb utasszállító gépeket működtessünk fosszilis üzemanyagok nélkül.

De az már nagy fegyvertény, hogy az egyszemélyes szolárrepülőgép körbe tudta repülni a földgolyót. Az előző modell 2012-ben még képtelen volt erre. Július 26-án fejezte be Abu Dhabiban világ körüli útját a Solar Impulse 2 névre hallgató repülőgép, melynek 16 hónapba telt, hogy több szakaszban megtegye az utat. Természetesen egy csepp kerozin nélkül. Az utazás 2015. március 9-én kezdődött, ugyancsak Abu Dhabiban. A szüneteket nem számolva, összesen 500 órányi repülés kellett ahhoz, hogy visszaérjen a közel-keleti városba a repülőgép. A túra 40 000 kilométert ölelt fel. Az egy éves időtartam oka az volt, hogy gyakran kedvezőtlen időjárás késleltette a felszállást, illetve szakította meg a repülést. A gépnek 16-szor kellett leparkolnia a szárazföldön. Több országokban hónapokig kellett várakozni.

A projekt mögött álló két svájci férfi, Bertrand Piccard és Andre Borschberg elsősorban a megújuló energiában rejlő potenciált szerették volna demonstrálni az expedícióval. Elmondásuk szerint inspirálni akarták a fiatalokat, merjenek innoválni, felfedezni, kísérletezni. Az utazás utolsó fázisában maga Piccard vezette a gépet.

A propelleres gép szárnyain 17 000 darab napkollektort helyeztek el. A gép meghajtásáról továbbá négy motor gondoskodott. A fölös energiát akkumulátorok tárolták. A gép szárnyainak nagyobb volt a fesztávolsága, mint a Boeing 747-es repülőgépnek, mégsem nyomott többet, mint egy átlagos, öt személyes családi kocsi. A legnagyobb kockázat az ilyen nagy szárnyú, kis törzsű gépeknél az, hogy könnyen felborulhatnak a levegőben.

A zöld repülőút kezdeményezése 2003-ra nyúlik vissza, amikor a svájci liftgyár, a Schindler és a belga vegyipari vállalat, a Solvay 10 évre 112 millió dollárt különített el a napenergiás repülőgép kifejlesztésére 10 éves távon. (Más forrás szerint 140 millió dollárt szedtek össze szponzoroktól.) A jelenlegi gép elődje, a Solar Impulse 1 első nemzetközi útját Spanyolország és Marokkó között tette meg 2012 júniusában. Arról a gépről nyíltan állították tervezői, hogy még nem alkalmas a föld körüli túra megtételére.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Az INA megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos új stratégiai projektekre vonatkozó szerződéseket írt alá

Az INA horvát olajipari vállalat két szerződést írt alá, egyik egy zöld hidrogénüzem építésére vonatkozik a rijekai finomítóban, a másik egy biometán-előállító létesítményre Sziszekben - közölte a vállalat az MTI-vel kedden. A két új stratégiai projekt együttes értéke 98 millió euró, és várhatóan 2026-ra készül el.