Százmilliókat is érhet a megspórolt energia a vasútiparban

Svájc és Németország élen jár az energiahatékonyságot szem előtt tartó közösségi közlekedés fejlesztése terén, de a MÁV-nál is egyre több fejlesztés fókuszál a hatékonyabb energiafelhasználásra.

A hvg.hu által megkérdezett vasútipari szakértők szerint Magyarország nincs tetemes lemaradásban külföldhöz képest az energiahatékonyság terén. Előnyt jelent a Kandó Kálmány-hagyaték, azaz, hogy ipari áram felhasználásával működik a vasút, nincs szükség külön erőmű működtetésére. Sok tényező befolyásolja a hatékony működést, például a megfelelő menetrend, az alacsony padlós járművek (amivel gyorsabb a ki- és beszállás), a lopások megelőzése (ami most már fejlett GPS-rendszer támogat). A korszerűsítés elsődleges, egy nagy sebességre képes motorvonattal könnyebben lehet a késéseket kiküszöbölni.

Takarék-fék
A legnagyobb differencia a motorvonatok és a dízeljárművek között van, a MÁV korábbi számításai alapján a 60 darab Flirt motorvonatokkal napi 92 ezer forintot lehet megtakarítani járművenként, ami összesen öt év alatt 7 milliárd forintot jelentett a vasúttársaságnak. Ez az összeg csak az energiamegtakarításból adódik.  A Flirt alkalmas arra, hogy kizárólag visszatáplálható fékezést használjon. Korábban jelentős problémát jelentett (és még ma is néhány motorvonatnál), hogy a rendszer kizárólag a légfékezést érzékelte, és sok esetben nem lehetett használni a visszatáplálható villamos fékezést.  Az energiaveszteségen túl ez a féktárcsákat is hatványozottan koptatta. A Flirt járműveknél sikerült elérni a rendszer újragondolását, s ezeknél már érzékelik a villamos fékezést is. A magyar vasúti közlekedés elsősorban a korszerű motorvonatok beszerzésével és a pályarendszeren szükséges karbantartások és fejlesztések elvégzésével tehető hatékonyabbá – vélik a szakértők. Lemaradva ezen a téren sem vagyunk, a 11 vonalból csupán kettő nincs villamosítva: a lajosmizsei és az esztergomi. Ez utóbbinál már elkezdődtek a munkálatok.

Évi félmilliárd megtakarítás
A Máv Zrt. új beszerzésű motorvonatai és vontatójárművei már nem használnak meddő energiát, s fékezéskor villamos energia visszatáplálásra is alkalmasak. Ennek eredményeként éves szinten a vásárolt vontatási energia 2,4 százaléka visszakerül a hálózatba, ami közel 497 millió forint megtakarítást jelentett a társaságnak tavaly. ( A MÁV Zrt. a villamos energia kereskedelmi szerződéseiben rendezi a hálózatba visszatáplált energia elszámolását.) A MÁV-START az elővárosi közlekedésben – többek között – 101 darab motorvonattal (60 FLIRT, 31 Desiro, 10 Talent) szolgálja ki az utazókat. A motorvonatok komfort-tulajdonságai mellett a járművek műszaki teljesítményei is kiemelkedőek. A villamos motorvonatok beépített teljesítménye intenzív indítást tesz lehetővé, amely az elővárosi forgalomban menetidő csökkenést, míg a korszerű elektrodinamikus fékkel kombinált fékberendezés rövid fékutat tesz lehetővé. A nagyteljesítményű elektrodinamikus fék a felhalmozott mozgási energiát villamos energiává alakítva, szinte teljes egészében visszatermeli azt a felsővezetékekbe, amivel jelentős költségcsökkenés érhető el. A modern motorvonatok megjelenése egy-egy vasútvonalon jelentős utasszám-növekedéssel járt. Az autózásról a vasúti közlekedésre átszokás közvetett fajlagos energiamegtakarítást okoz, ezáltal a környezetterhelés is csökken.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

A zöldenergia a jövő a gazdaságban, az iparban és a közlekedésben is

A zöldenergia a magyar gazdaság jövője a háztartásokban, a közlekedésben és az iparban egyaránt - mondta a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. igazgatósági elnöke vasárnap a társaság Facebook-oldalára feltöltött videóban.