Szögletes elektromos

Koreában újabb rendhagyó karosszériájú téglatest-autó született, aminek formai egyszerűségét friss technikai ötletekkel és elektromos hajtással fűszerezi meg a Kia.

Az autó neve Naimo, ami koreai nyelven annyit tesz: szögletes forma. A nemzetközi dizájner-csapat által megalkotott autó kissé mackós ugyan, de részletmegoldásai nagyon is kifinomultak. Ilyenek a lökhárítók, illetve a karosszéria fényezett felületébe ültetett pontmátrixos LED helyzetjelzők – ez önmagában nem több jópofa gegnél, de ha tovább gondoljuk az ötletet, a technológia a buszokról is jól ismert kijelzők mintájára egészen biztosan alkalmas volna az üzenetközvetítésre, és ennek nyomán az autó és környezete közötti kommunikáció megteremtésére. Ha a lökhárítóba épített fényújság ötletét most nem is gondolták végig a koreaiak, az ablaktörlő helyettesítésére egészen frappáns megoldást találtak: gumilapátok helyett sűrített levegő tisztítja meg szélvédőt, ami a hagyományos karoknál áramvonalasabb és olcsóbb lehet – noha az ötlet a szigorú hatósági előírások miatt egészen biztosan sokáig fiókban marad.


Szintén nem valószínű, hogy valaha kézzel merített, tradicionális koreai papírral váltaná ki autói tetőkárpitját a Kia, ahogy a tölgyfa parkettázás, az aszimmetrikus üvegtető és az utoljára negyed évszázada, a Chevy Astro kisbuszon látott, hármas osztású csomagtérajtó sem tűnik valódi értéknövelő tényezőnek. Az áttetsző, LED-es műszeregységre ezzel szemben valószínűleg szép jövő vár, ha nem is feltétlenül az autóiparban. Ma már persze ennyi eredeti gondolat sem elég ahhoz, hogy egy tanulmányautó a közönség elé állhasson, ezért a Kia Naimo a kötelező gyakorlathoz igazodva elektromos hajtásláncot kapott – ez egyébként egy év alatt a harmadik villanyautó a Kiától. A négyszemélyes, 2,65 méteres tengelytávú jármű hajtását egy állandó mágneses szinkronmotorra bízták; ennek legnagyobb teljesítménye 109 lóerő, maximális forgatónyomatéka pedig 280 Nm, ami 150 km/óra végsebességre elég.


A csomagtér padlója alatt elhelyezett, lítium-ion polimer akkucsomagok kapacitása 27 kWh, így az autó két feltöltés között akár 200 kilométernyi távot is megtehet, ami a menettulajdonságokkal együtt teljesen életképessé teszi az elgondolást. A képet tovább javítják az akkuk töltési feltételei: hagyományos hálózatról 5,5 óra alatt teljesen feltölthetők, sőt 50 kilowattos gyorstöltővel már 25 perc alatt 80 százalékos szintre hozhatók. Ráadásul a feltöltő technika kezdi utolérni az akkumulátor-technológiát: a Siemens például éppen a napokban jelentette be, hogy hamarosan piacra dobja 22 kilowattos, kereskedelmi célú töltőegységét.

Ajánlott tartalom

A BMW Group tervezőmérnökei bemutatják a Neue Klasse minden érzékszervet átható élményét

A milánói Salone del Mobile dizájnhét keretében a müncheni központú vállalatcsoport reflektorfénybe gurítja a jövő holisztikus vízióját.