135 milliárdos bírsággal sújtották a Malt

Összesen 135,14 milliárd forint hulladékgazdálkodási bírságot szabott ki a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi (Mal) Zrt.-re a tavalyi vörösiszap-katasztrófa miatt a Közép-Dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség – közölte a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) a kormany.hu-n.

A Mal Zrt. a “vörösiszap elhelyezésére szolgáló hulladéklerakó üzemeltetése során bekövetkezett környezetkárosítás miatt” köteles megfizetni a több mint 135 milliárd forint bírságot. Az összeg meghatározásakor a felügyelőség figyelembe vette, hogy milyen mennyiségű hulladék, azaz vörösiszap és lúgos oldat jutott ki a tározóból, ez összesen 1,876 millió tonna. A Mal Zrt. köteles a bírságot a határozat jogerőre emelkedését követő tizenöt napon belül megfizetni. A határozat ellen kézhezvételtől számított tizenöt napon belül lehet fellebbezni az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőségnél.

 
A legszigorúbb számítást vették alapul
A bírságról szóló határozatot már ki is postázták a cégnek, a bírság megállapítása a hatályos jogszabályoknak megfelelően történt, és tekintettel a vörösiszap-katasztrófa mértékére és a kiömlött anyag mennyiségére, a Felügyelőség a legszigorúbb számítást vette alapul. A hulladékgazdálkodási bírság kiszámításakor egyebek mellett szerepet játszott az is, hogy ilyen mértékű és kiterjedésű környezeti kárra még nem volt példa Magyarországon. A VM emlékeztet: a Mal Zrt. Ajka melletti iszaptározójának gátja 2010. október 4-én szakadt át. A kazettából kiömlő, jelentős mennyiségű, magas pH értékű vörösiszap elöntötte a szomszédos Kolontár, Devecser és Somlóvásárhely településeket. Tíz ember meghalt, százhúszan kerültek kórházba. A kiömlő vörösiszap elárasztotta a Torna patakot, és azon keresztül károsította a Marcal-Rába-Duna vízrendszerét.

Ajánlott tartalom

Az új KRESZ-ben megjelennek az esélyegyenlőségi és a fenntarthatósági szempontok

Az új közlekedési szabályrendszer fokozottabb védelmet nyújt majd a közlekedés legvédtelenebb szereplői, így a gyalogosok és a kerékpárosok számára, valamint élhető, használható kereteket ad a közlekedés civil résztvevői, és versenyképességet növelő feltételeket biztosít a közlekedés hivatásos résztvevői számára - mondta el Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára a közlekedési kultúra napja programsorozat 10 éves, jubileumi megnyitóján pénteken.

Nincs hozzászólás

  1. Na, ezzel a visszaállamosítás meg is volna… 🙂