A REN21 egy olyan globális, megújulóenergetikai kezdeményezés, és ma már hálózat, amely a kulcsfontosságú szereplők széles skáláját egy világméretű thinktank formájában kapcsolja össze.

2017 ismét a rekordok éve volt a megújulóenergetikában

A REN21 egy olyan globális, megújulóenergetikai kezdeményezés, és ma már hálózat, amely a kulcsfontosságú szereplők széles skáláját egy világméretű thinktank formájában kapcsolja össze.

A REN21 egy olyan globális, megújulóenergetikai kezdeményezés, és ma már hálózat, amely a kulcsfontosságú szereplők széles skáláját egy világméretű thinktank formájában kapcsolja össze, írta új blog posztjában a chikansplanet.blog.hu. A szervezet célja közös asztalhoz ültetni a kormányokat, a nemzetközi civil és szakmai szervezeteket, a kutatási és tudományos intézményeket és az iparági szereplőket, hogy azok tanulhassanak egymástól. Ennek elősegítésére a REN21 teszi közzé a világ egyik legmélyebb és legátfogóbb elemzését a megúlóenergetikai iparág előző évi teljesítményéről.

A hét elején megjelent a legfrissebb REN21 jelentés, amely a tavalyi év megújulóenergetikai trendjeit foglalja össze, elemzi. Ennek legfontosabb megállapításaiból szemezgetünk az e heti bejegyzésben. A 2017-es év egy újabb rekordot jelentett a megújuló energiaforrások számára, melyet a megújulóenergia-termelés és -használat arányaiban eddigi legnagyobb növekedése, a költségek további csökkenése, a beruházások volumenének felfutása és a technológiák további fejlődése jellemez. Folytatta térhódítását az elektrifikáció a közlekedésben és a digitalizáció hatása is egyre inkább láthatóvá vált az iparágon belül.

Számos fejlődő, feltörekvő ország és gazdaság bővítette a megújuló energiaforrások kiaknázását lehetővé tevő infrastruktúra kiépítését, növelte a beruházásokat ezen a területen. A kormányzati intézkedések mellett a magánszektor is egyre aktívabb szerepet játszott a megújuló energiaforrások kiaknázásának ösztönzésében beszerzési és befektetési döntései révén.

Egyes technológiák térhódítása meglepően erőteljes volt tavaly, míg más megoldások csökkenő figyelmet kaptak. A 2017-es év egyértelmű győztesei a fotovoltaikus megoldásokon alapuló beruházások voltak – miként az egyébként Magyarországon is látható volt tavaly -, ezekből globális szinten is kétszer annyit telepítettek, mint a dobogó második fokán célba érő szélenergetikai megoldásokból.

A közlekedési ágazatban a bioüzemanyagok használatát továbbra a fenntarthatósági viták, a politikai bizonytalanság és a lassú technológiai fejlődés gátolják. Hasonlóképpen kevésbé volt dinamikus a fenntartható megoldások térhódítása a fűtés és hűtés területén. Összességében elmondható, hogy mindkét ágazat sokkal kevesebb figyelmet kap a politikai döntéshozóktól, mint a megújuló alapú villamosenergia-termelés. Ez már csak azért is sajnálatos, mert globális méretekben ez utóbbi relatíve „kevésbé kellene fontos legyen”, hiszen a fűtés és hűtés a végső energiafelhasználás 48, a közlekedést 32, míg a villamosenergia-termelés „csak” 20 százalékát teszi ki – állítja a friss tanulmány a tavalyi adatokra és a sokéves trendekre is alapozva.

Fűtés és hűtés

A fűtésben és a hűtésben a megújuló energiaforrások térnyerése lassan halad. A hagyományos, biomassza alapú megoldások fölénye elvitathatatlan főleg a fejlődő térségekben, ahol még mindig ez jelenti a fűtés és főzés energiaigényének kiszolgálását. A modern biomassza alapú megoldások terjedése elsősorban a fejlett országokban figyelhető meg. Habár tavaly növekedett a geotermikus technológiák és a napkollektor alapú megoldások aránya, ez a növekedés még meglehetősen szerény intenzitásúnak nevezhető.

A REN21 szakértői ugyanakkor felhívták a figyelmet, hogy a klímaváltozással párhuzamosan egyre nagyobb szerepet érdemes a fenntartható, megújulóenergia alapú megoldásoknak szánni a hűtés területén, hiszen a megfelelő hőmérséklet biztosítása az ingatlanokban ma már a mindennapi élet velejárója, közel sem luxus szolgáltatás. Jó hír, hogy erre a technológiai lehetőségek adottak.

Közlekedés

A közlekedési ágazatban a megújuló energia előretörése lassú volt tavaly. A bioüzemanyagok nyújtják jelenleg a döntő hozzájárulást a közlekedés megújulóenergia-felhasználásának tekintetében, bár az elektrifikáció is egyre nagyobb figyelmet kap. A közlekedésben a megújuló alapú megoldások aránya továbbra is alacsony (3,1 százalék), ennek is 90 százalékát a bioüzemanyagok jelentik.

Ugyanakkor a közlekedési ágazat villamosítása 2017-ben tovább bővült – az elektromos járművek eladása tavaly már meghaladta a globális könnyű haszongépjárművek értékesítésének 1 százalékát – és számos ország bejelentette, hogy támogatásokkal kívánja fokozni ezek térnyerését a hagyományos benzin és dízel üzemű járművekkel szemben. Tavaly már egyre nyilvánvalóbb jeleket lehetett látni arra, hogy a hajózási és a légi közlekedési ágazatok is nyitottak lehetnek az elektromos hajtási megoldások befogadására, vizsgálják ezek lehetőségét.

Villamosenergia-termelés

A villamosenergia-termelés tekintetében az átmenet a megújuló energiaforrásokra egyre intenzívebb, aminek legfőbb jele az ilyen jellegű beépített kapacitások növekedése, ami elsősorban a nap-, illetve szélenergiát hasznosító technológiák javuló versenyképességéből fakad. A megújulóenergia-termelő kapacitások növekedése 2017-ben volt az eddigi legnagyobb, amely közel 9 százalékkal szárnyalta túl a 2016-os bővülés mértékét. A megújuló alapú technológiák 2017-ben az újonnan telepített kapacitások mintegy 70 százalékát tették ki.

A szektor legnagyobb nyertese tavaly egyértelműen a napenergia volt, amely a 2017-ben újonnan telepített kapacitások közel 55 százalékát tette ki (volumenében tavaly lekörözte a fosszilis és nukleáris megoldások együttes kapacitásbővülését is!). A fennmaradó kapacitásnövekedés döntős többségét két további technológia biztosította: a szél 29, a vízenergia pedig 11 százalékát tette ki az új kapacitásoknak.

A teljes REN21 jelentést ide kattintva érheti el.

Ajánlott tartalom

Energiatakarékosság új-generációs típusházzal

Szinte az összes, az ÉMI szentendrei Nemzeti Mintaházparkjába tervezett 9 bemutató épület kivitelezése elindult 2024 október közepén. Ezek között a Leier Rába típusháza lesz az egyetlen olyan ház, amely nem könnyűszerkezetes technológiával épül, és amely a tervek szerint 2025. márciusára el is készül.