350 millió új kínai városlakó

A világ legnépesebb országának, Kínának a nagyvárosai újító megoldásokat keresnek a szennyező közlekedés és az egyre duzzadó lakosság okozta problémákra.

Jelenleg a kínai népesség fele városlakó, a következő években azonban további 350 millió ember áramlik a megapoliszokba, így a városi lakosok száma 2030-ra várhatóan eléri majd az egymilliárdot a McKinsey & Company intézet becslése szerint. A példa nélkül álló urbanizáció révén több mint kétszeresére nő a legalább egymilliós lélekszámú városok száma, és meghaladja a 220-at. Ehhez ötmillió épület, közöttük 50 ezer felhőkarcoló, azaz tíz New Yorknak megfelelő mennyiségű építmény létrehozására lesz szükség az intézet szerint. A folyamat máris hatalmas nyomást gyakorol a nyersanyaghiánnyal küzdő Kínára, és növelheti a társadalmi feszültségeket. Jonathan Woetzel, a McKinsey sanghaji illetékese szerint a jövőben növekedhet a bizonytalanság. “Az urbanizáció lényegében abból áll, hogy fognak valakit és egy olyan helyre helyezik át, ahol senkit sem ismer, és ahol kisebbek a jogai, mint a korábbi lakóhelyén – vélekedett.

 
Olyan emberekkel kell együtt élnie, akikkel korábban soha sem találkozott, a szó szoros értelmében más nyelvet beszélnek, és nem egyformák a jogaik és kötelességeik.” A városokba irányuló tömeges migrációnak hatalmas ökológiai következményei is vannak. Az értékes termőföldeken növekvő víz- és energiaigényű magas lakóházakat húznak fel – fejtette ki Lu Duan-fang, a Sydneyi Egyetem tanára, városfejlesztő szakember. – Több energiába kerül, hogy egyre több földműves alkalmazkodik a modern városi életmódhoz: egyebek között mikrohullámú sütőt, mosógépet használnak. A kiterjedt telekeladások, amelyek valóságos áldást jelentenek a helyi önkormányzatok számára, Kína élelmiszerbiztonságát is fenyegetik, mert csökken a növénytermesztésre és legeltetésre igénybe vehető terület. Harmincévi féktelen gazdasági növekedés után az olyan városok, mint Peking és Sanghaj valósággal fuldokolnak a teljes ausztrál népességnek megfelelő nagyságú lakosságtól. Nem véletlen, hogy a városi önkormányzatok korlátozásokat vezettek be az utakon elhaladó autók számára, és felkérték a lakosokat és a vállalatokat, hogy költözzenek a külterületekre.

 
A McKinsey & Company jelentése szerint elképzelhető, hogy a környezetvédő technológiákba történő beruházások elégtelen szintje miatt kétszeresére nőtt nyersanyagigény és a máris aggasztó mértékű légszennyezés kritikus szintet ér el a következő években. A szakértők egyidejűleg arra is rámutatnak, hogy más országokhoz képest Kínában hatékonyabban sikerült a falusi milliók városokba történő integrálása. “Itt nem látni olyan óriási bádogvárosokat, mint Indiában, Kairóban, Lagosban vagy Dél-Amerikában” – mondta Paul Kriss, a Világbank szakértője.

Ajánlott tartalom

500 ezer forintos, komplett napelemes rendszert dobtak piacra

Az amerikai Zendure új AIO 2400 csomagja teljesen integrált erkélynapelemes rendszert kínál 800 watt teljesítménnyel, könnyű telepítéssel és intelligens vezérléssel.