400 évvel később napelemes hajó indult útnak a Mayflower útvonalán

Kihajózott szerdán az angliai Plymouthból a Mayflower nevű, önmagát navigáló hajó, amely legénység nélkül fogja átszelni az Atlanti-óceánt, hogy emléket állítson a 400 évvel ezelőtt Angliából Amerikába útnak indult Mayflower vitorlásnak – adta hírül a BBC News.

Az IBM és a connecticuti Promare nevű tengerkutató vállalat együttműködéséből létrejött különleges jármű hat hónapnyi tengeri próbautat követően fogja átszelni az Atlanti-óceánt. Adatokat gyűjt majd az óceánról, a tengeri életről és a műanyagszennyezésről is. Az eredeti, 30 méter hosszú, háromárbócos Mayflower 1620. szeptember 16-án futott ki az angliai Plymouth kikötőjéből fedélzetén 102 utassal, akik az Újvilágban akartak szerencsét próbálni. A majdnem két hónapig tartó, viszontagságokkal teli út végén a hajó Cape Codnál kötött ki, ahol a következő év tavaszán létrehozták Plymouth kolóniát. A modern kori Mayflower testét az észak-lengyelországi Gdanskban tervezték és építették.

Az ultramodern trimarán alumíniumvázas, akkumulátorát napelemek működtetik, de felszerelték egy tartalék dízel generátorral is. A hajót egy robot irányítja, amelyet az IBM által kidolgozott mesterséges intelligenciával készítettek fel az útra, több millió tengerészeti felvétel alapján. Az önnavigáló Mayflower két hét alatt fogja majd átszelni az Atlanti-óceánt, maximális sebessége 10 csomó, azaz 20 kilométer óránként. A különleges hajó utasok helyett korszerű technológiákkal van tele: radarokkal, kamerákkal, GPS-szel és lidarral szerelték fel. A páratlan hajó útját, helyzetét és tudományos kutatásait követni lehet a mas400.com honlapon.

Kép: IBM

Ajánlott tartalom

Hány háztartást lát el energiával 6 millió darab napelem?

Kína üzembe helyezte a világ második legnagyobb napelemparkját, a 3 GW-os Mengxi Lanhai létesítményt, amely évente 5,7 TWh energiát termel és 2 millió háztartást lát el árammal.