Van-e jövője a sűrített levegős autónak?

Az Environmental Research Letters-ben (ERL) közzétett új tanulmány némi hideg vizet önt annak a nyakába, aki úgy gondolja, a sűrített levegővel működő autóké a jövő.

A technológia nagyon jól hangzik, papíron: egyszerűbb, mint az üzemanyaggal működő járművek, az elektromos autók, és nincs kibocsátás. De ha egy kicsit mélyebbre ásunk, rájövünk, hogy a kép kevésbé rózsás…

A probléma az, hogy a sűrített levegő nem túl hatékony. Az ERL tanulmányból:

A nagyon optimista feltételezés szerint a sűrített levegős autó kevésbé hatékony, mint az elektromos járművek, és több üvegházhatást okozó gázt termel, mint egy hagyományos gázüzemű autó. Azonban a pneumatikus hibrid technológiailag megvalósítható, olcsó és képes felvenni a versenyt a hibrid elektromos járművekkel. […]

A sűrített levegős autó életciklus-elemzése azonban azt mutatta, hogy a sűrített levegős energiatároló kevésbé hatékony technológia. Tény, hogy az elektromos akkumulátor működtette autó minden kategóriában felülmúlja a sűrített levegős autót.

És miközben az akkumulátorokat folyamatosan fejlesztik, újabb és újabb összetételek jelennek meg – a sűrített levegő tartályok feltehetőleg nem fognak hasonló üzemben javulni.
Ez nem azt jelenti, hogy le kell állítani a kutatást és fejlesztést a sűrített levegő piacán, vagy hogy egyáltalán nem jó az ötlet.
De úgy néz ki, hogy korlátozott, kisebb szerepet kapnak majd a zöld(ebb) közlekedés mezején a jövőben.

Ajánlott tartalom

Nagy Márton: az elektromobilitásra való átállás nem lehet sikeres Németország nélkül

Az elektromobilitásra való átállás, az európai versenyképesség javítása nem lehet sikeres a német gazdaság növekedése nélkül - mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Hungary Battery Week budapesti konferenciájának második napján, csütörtökön.