A magyar kormány célja egy tiszta ország fenntartása a jövő generációi számára, így Magyarország elkötelezett a levegőminőség javítása mellett. “Kiemelt feladatunknak tekintjük a légszennyezés csökkentését célzó intézkedések megtételét, ezért szükséges az azonnali együttműködés megkezdése az éghajlat-politikai ágazattal és a közös célok meghatározása” – hangsúlyozta Raisz Anikó környezetügyért és körforgásos gazdaságért felelős államtitkár az Európai Unió Környezetvédelmi Tanácsának június 20-i ülésén Luxembourgban az Energiaügyi Minisztérium (EM) szerdai közleménye szerint.
Kiemelték, az államtitkár elmondta, hogy Magyarország az Európai Bizottság levegőminőségi irányelv felülvizsgálatára vonatkozó tervezetével kapcsolatban több javaslatot is tett. “A mostani háborús időkben is biztosítanunk kell az energiaellátás stabilitását, ezért a levegőminőségi előírások terén az uniós tagállamok számára megvalósíthatóbb célokra van szükség. Így a 2030-ig meghatározott határértékek betartását támogatjuk, azonban az azt következő időszakra reálisabban tartható határértékek és határidők meghatározását javasoljuk” – tette hozzá. Raisz Anikó emlékeztetett, hogy a magyar kormány a levegőtisztaság védelme érdekében létrehozta az Országos Levegőterhelés-csökkentési Programot – írják a közleményben.
A tagállamok szakterületi vezetői Magyarország támogatása mellett megállapodtak az Európai Unió új, a természet-helyreállítási rendelet tervezetére vonatkozó közös uniós álláspontról, így megkezdődhetnek az egyeztetések az Európai Parlamenttel. A tervezet fő céljai a még megmaradt, de leromlott állapotú élőhelyek állapotának javítása, az ezekhez kötődő vadon élő fajok állományainak megőrzése, a fennmaradásukhoz szükséges új élőhelyek létrehozása, illetve a még jó állapotban lévő területek állapotának megőrzése – közölte a szaktárca. Az ülésen megvitatták a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról szóló rendelet felülvizsgálatát is. Magyarország továbbra is elkötelezett a klímasemlegességi célok elérése mellett, ezért támogatja a csökkentési cél 2029-ig történő változatlan fenntartását, ugyanakkor a nehézgépjárművek esetében a 2030-2034 közötti időszakra 35 százalékos, a 2035-2039 közötti időszakra pedig 55 százalékos szén-dioxid-kibocsátás-csökkentést javasol. Magyarország emellett javaslatot tett arra is, hogy a rendelet biztosítsa a bio- és szén-dioxid-semleges üzemanyagok használatát – tájékoztatott az Energiaügyi Minisztérium.