Nem jól ítéli meg az EU a kínai elektromosautó-ipart

Az európai és a kínai járműipar együttműködésére kellene összpontosítania az EU-nak, mert az nem zéróösszegű játék, hanem kölcsönös fejlődési és növekedési előnyökkel jár - írja a kínai Xinhua hírügynökség portálján megjelent tanulmány.

Hibrid napelemes rendszerek akkumulátorral, elérhető áron. Kalkuláljon itt ingyenesen! (x)

Az együttműködés a kínai és az európai autóipar között négy évtizeddel ezelőtt vette kezdetét, amikor a Volkswagen közös vállalatot alapított Kínában. Később olyan gyártók is követték a példáját, mint a PSA Peugeot Citroen, a BMW és a Daimler. Az elmúlt négy évtizedben az európai autógyártók jelentős mennyiségben gyártottak és értékesítettek járműveket Kínában. A Volkswagen 2022 végéig mintegy 40 millió járművet szállított a kínai piacra. A BMW Brilliance Automotive kínai-német vegyesvállalat szerelőszalagjairól pedig májusban gördült le a 6 milliomodik autó. A Volkswagen és a BMW globális forgalmának egyaránt több mint harminc százalékát a kínai piac adja. Miközben az európai autógyártók fejlett technológiákat, menedzsment-tapasztalatot és gyártási technikákat honosítottak meg, jelentős nyereségre tettek szert a kínai piacon.

Kína és Európa még az „új energia járművek” (NEV – New Energy Vehicles) területén sem zéróösszegű játékot folytat, amiben az egyik fél annyit nyer amennyit a másik veszít. Olyan vállalatok, mint a Volkswagen és a BMW kutatóközpontokat létesítettek Kínában, vagy közvetlenül együttműködnek kínai cégekkel a technológiai innováció előmozdítása érdekében. Az európai gyártók ennek köszönhetően tudnak alkalmazkodni a kínai piac igényeihez. Értelmetlen azt állítani, hogy a kínai autóipar „túlzott kapacitással rendelkezne” elektromos autók (EV) gyártására. Ahogy azt a svájci Neue Züricher Zeitung lap is megjegyezte, egyáltalán nem lenne külkereskedelmi forgalom, ha minden ország csak a saját piacára termelne. Különösen igaz ez a járműiparra, amely eredendően globális termelési és értékesítési hálózatokra támaszkodik. 2023-ban például a Németországban gyártott autók mintegy 80 százalékát, a Japánban gyártott autóknak pedig 50 százalékát exportálták, míg a kínai elektromos autóknak csak mintegy 12,7 százalékát értékesítették a nemzetközi piacon. A túlzott kínai gyártókapacitásról tett uniós állítás olyannyira alaptalan, hogy az EU 2050-re kitűzött közlekedési nettó zéró emissziós céljának a teljesítéséhez nemhogy a kínai, de a jelenlegi globális EV-termelési kapacitás sem elegendő.

A kínai „EV-dömping” állítás sem fedi a valóságot, mivel az európai piacon értékesített „kínai” elektromos autók túlnyomó többsége valójában Kínában gyártott nyugati márka. Az European Federation for Transport and Environment környezetvédelmi NGO ernyőszervezet kimutatása szerint 2023-ban az Európában értékesített elektromos autóknak 19,5 százaléka készült Kínában, és ennek mindössze 7,9 százaléka volt kínai márka. Az önmagát a szabadkereskedelem elkötelezett védelmezőjének tekintő EU vizsgálatot indít annak megállapítására, hogy Kína mennyiben támogatja EV-iparát. Ágazati szakérők azonban úgy vélik, hogy az EU szubvenció-vizsgálata valójában a kínai EV-vállalatok európai beruházásainak és terjeszkedésének a megakadályozására irányul a feltörekvő kínai iparágak versenyképességének a megtörésével. Brüsszel ilyen vizsgálat elindítására nem kapott felkérést sem a tagállamoktól, sem autóipari vállalatoktól. Az amerikai Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központjának (Center for Strategic and International Studies) jelentése a kínai EV-gyártók és akkumulátorgyártók elmúlt években elért piaci sikereit egyértelműen az EV-akkumulátorok energiasűrűsége, hatótávolsága és megbízhatósága, valamint a jobb formatervezés, az infotainment rendszerek és az autonóm navigációs képességek terén elért technológiai eredményeknek tulajdonítja, nem pedig állami szubvencióknak.

Ajánlott tartalom

Kényelmes és zöld megoldást kínál az új városi buszflotta

Forgalomba álltak az új maximidi buszflotta első járművei (Mercedes-Benz Citaro K) a fővárosban.