Nappal hajtva a világ élvonalában – a Neumann Solar Team újra Ausztráliában

Saját fejlesztésű, kizárólag napenergiával működő járművükkel indulnak útnak a kecskeméti Neumann János Egyetem hallgatói és oktatói a világ egyik legnagyobb presztízsű fenntarthatósági versenyén.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Saját tervezésű és építésű napelemes járművükkel vesznek részt a kecskeméti Neumann János Egyetem hallgatói és oktatói a világ egyik legismertebb fenntarthatósági és mérnöki kihívásán, az ausztráliai Bridgestone World Solar Challenge versenyen. Fülöp Tamás, az egyetem rektora az autó csütörtöki, kecskeméti bemutatóján kiemelte: ez a projekt egyszerre szól a jövőről, a mérnöki kiválóságról és a fenntarthatóságba vetett hitről. Hozzátette, büszkék arra, hogy az egyetemen olyan műhelymunka folyik, amely világszínvonalú eredményekhez vezethet, és – bár technikai sportról van szó – a csapatszellemben van a titka. Az egyetem csapata a megmérettetés egyedüli magyar résztvevője. A bemutatón elhangzott: a verseny célja nem csupán az ausztrál kontinensen való átkelés, a több mint 3000 kilométer megtétele, hanem az, hogy a világ vezető műszaki egyetemei és innovációs csapatai olyan járműveket hozzanak létre, amelyek kizárólag napenergia segítségével képesek leküzdeni ezt a távot – mindezt a hatékonyságra, az aerodinamikára és a mérnöki kreativitásra, valamint a tudásra építve. Az egyetem szempontjából az esemény iparági partnerségeket is jelent az energetikai, autóipari, mérnöki, pénzügyi, anyagtudományi és informatikai szektorban.

A kecskeméti Neumann János Egyetem nem először áll rajthoz ezen a megmérettetésen: 2015-ben a Megalux névre keresztelt jármű már sikeresen teljesítette a kihívást, akkor a magyar csapat történetében először végig haladt a teljes versenytávon. A tájékoztatás szerint az egyetem fenntartója, a Neumann János Egyetemért Alapítvány kulcsszerepet játszott a projekt szakmai és anyagi kereteinek biztosításában, csakúgy, mint a Kecskeméti Felsőoktatásért Alapítvány és azok a szponzorok, illetve vállalati partnerek, amelyek hittek abban, hogy egy regionális felsőoktatási intézmény is képes világméretű innovációra. Szemerey Szabolcs stratégiai igazgató kiemelte, hogy a szponzorok és az alapítványi modell biztosította rugalmasság és stratégiai fókusz nélkül a Neumann Solar Projekt nem valósulhatott volna meg. Ez is bizonyítja, hogy a hazai felsőoktatás képes hidat építeni a tudomány, a gazdaság és a társadalmi felelősségvállalás között – fogalmazott.

A kecskeméti egyetem csapata, a Neumann Solar Team több mint egy éven át dolgozott a jármű fejlesztésén, a megújult napelemes rendszer, az ultrakönnyű composit szerkezet, valamint az energiamenedzsmentet támogató mesterséges intelligencia által is tervezett irányítás mind a jármű egyediségét erősíti. Kun Krisztián csapatkapitány arról beszélt, hogy úgy érzi, „megalkották a magyar műszaki felsőoktatás TOP1 termékét”. A mintegy 150 kilogramm tömegű versenyautóban, amelyet egy kétezer watt teljesítményű motor hajt, nincs egyetlen megvásárolható, kész alkatrész sem. A négy és fél méter hosszú és két méter széles, teljesen egyedi autón hat négyzetméter napelem van, és a pilóta nagyjából 8 centiméterrel a föld felett ülve, óránkénti 80 kilométer átlagsebességgel képes haladni – ismertette. Kiemelte: a háromezer kilométer több mint nyolcvan százaléka kietlen sivatag, ahova még az ausztrál őslakosok is felkészülten indulnak el. A verseny egyébként 100 tonnás kamionok vagy éppen kenguruk közt – forgalomban – zajlik. Esténként pedig a csapat sátrat ver a sivatagban – tette hozzá a csapatkapitány. Az ötnapos verseny hivatalos rajtja 2025. augusztus 24-én lesz az ausztráliai Darwin városában, a cél pedig a több mint 3000 kilométerrel délebbre található Adelaide.

Ajánlott tartalom

Több mint 300 ezer napelem, de senki sem tudja, mennyi áramot termelnek

A háztartási méretű naperőművek száma ugrásszerűen nőtt, mégis hiányoznak a pontos termelési adatok.