Mi van a kosaradban: hipermarketek hatása

Milyen hatásokat gyakorol a környezetre a hipermarketek tevékenysége és ezek a hatások milyen módon mérsékelhetőek? Önnek milyen tapasztalatai vannak az áruk csomagolásával kapcsolatban?

A Regionális Környezetvédelmi Központ Magyar Irodája kommunikációs kampányt indított annak érdekében, hogy a környezet és az egészség szempontjai előtérbe kerüljenek a vásárlásaik során. Az előző héten „Fogyasztói javaslatok az üzlethálózatok számára” címmel Vásárlói javaslat listát tettünk közzé a jobb minőségű tájékoztatás érdekében. A mostani írásunk a következő kérdésre próbál választ találni.

Vajon milyen hatásokat gyakorol a környezetre a hipermarketek tevékenysége és ezek a hatások milyen módon mérsékelhetőek?

Az áruk beszerzése, az áruházak üzemeltetése és az értékesítéssel kapcsolatos tevékenységek jelentős környezeti hatást okoznak. Az elmúlt évtizedben, a távolság, amelyet egy élelmiszeripari termék megtesz még mielőtt a fogyasztóhoz jutna jelentős mértékben növekedett. Ráadásul a hipermarketek a termékek fuvarozáshoz túlnyomó részben a környezetterhelő közúti teherszállítást veszik igénybe. Több tanulmány is kimutatta, hogy a helyben termelt, friss és szezonális élelmiszerek fogyasztásával csökkentethető az üvegházhatású gázok kibocsátása. Azonban a hipermarketek árukínálatában található zöldségek és gyümölcsök jelentős hányada importból származik. A különösen szennyező légi szállítással fuvarozott élelmiszerek aránya is növekszik. Egy légi szállítással importált trópusi gyümölcsnek kilogrammonként harmincszor magasabb az energiafelhasználása, mint egy saját termesztésű almának. Hogy csökkentse környezetterhelését, számos kereskedelmi lánc helyi és szezonális beszerzési kezdeményezéseket indított és sokszor az így beszerzett termékeket címkékkel is jelöli.

Az ökológiai gazdálkodás lényegesen kedvezőbb hatással van az élővilágra, mint a szokványos iparosított gazdálkodási formák. A nagyobb áruházláncoknál az utóbbi években növekedett az ökológiai gazdálkodásból származó termékei iránti kereslet, bővítették bioélelmiszer kínálatukat. Azonban a hipermarketek, hogy fedezzék a keresletet, amellett, hogy a helyi termelőket is támogatják, a bioélelmiszerek jelentős hányadát importból szerzik be. Ezen kívül az kereskedelmi láncok sok esetben saját biocimkéket hoznak létre, és megesik, hogy a segítségükkel forgalmazott termékek nagyobb, félig-meddig iparosított gazdaságokból származnak. Mindezek a folyamatok kedvezőtlenül hathatnak az ökológiai gazdálkodás jövőjére.

Önnek milyen tapasztalatai vannak áruk csomagolásával kapcsolatban?

A csomagolóanyag teszi ki a háztartási hulladékok közel egy negyedét és ennek 70 százaléka az élelmiszeriparral kapcsolatos. Ismeretesek olyan kezdeményezések, ahol a kereskedelmi láncok dolgoznak saját márkás környezetbarát csomagoláson, vagy pedig a beszállítókat látják el csomagolással kapcsolatos előírásokkal. Részben megoldást jelenthet az alapvető élelmiszerek ömlesztett formában történő forgalmazása. Így a fogyasztó csak a szükséges mennyiséget viszi haza újrahasznosítató táskában.

Ajánlott tartalom

AM: elindult a #vadateszem kampány

Új lendületet jelent a vadhús népszerűsítésében a #vadateszem kampány elindítása, amely az egészséges és változatos táplálkozásra is ráirányítja a figyelmet - mondta Felkai Beáta Olga élelmiszerláncért felelős helyettes államtitkár pénteken Budapesten, a kezdeményezést beharangozó sajtótájékoztatón az Agrárminisztérium (AM) közleménye szerint.