Lunda, az egyszemélyes légi robogó (+videó)

Miután a washingtoni kormányzat takarékossági okból leállította az újabb Hold-repüléseket, életben maradása érdekében az amerikai űrhivatal, a NASA részben a földi repülésfejlesztés felé fordul, amelynek egyik bázisa a Samuel P. Langley csillagászról és mérnökről elnevezett laboratórium.

Számos új javaslatuk között egy egyszemélyes, elektromos hajtású légi robogó terve került előtérbe.

Lényegében egy függőlegesen fel- és leszálló merevszárnyú repülőgépről (VerTOL) van szó, amely a lundáról, a talajon egyenesen álló, helyből felszálló sarkvidéki vízimadárról kapta a nevét. Maga a repülési mód nem új, 1954-59 között már terveztek ilyen, repülőteret nem igénylő vadászgépeket. A Lockheed Salmont és a Convair Pogót légcsavaros gázturbina, az ugyancsak amerikai Ryan Vertijetet és francia SNECMA Coleoptére-t pedig sugárhajtómű emelte függőlegesen a magasba, ahol aztán vízszintesbe fordulva, szárnyaik felhajtóerejével repültek tovább.

Ami új a NASA gépén, az az elektromos meghajtás. A csonka szárnyakon lévő, légcsavart hajtó villanymotorokat lítium-ion vagy lítium-polimer akkumulátorokról működtetik. De mert azok kapacitása ma még korlátozott, a Lunda Vertolt kisméretűre tervezték, és egyszemélyes légi járműnek szánják. A szénszálas műanyagokból készült, 153 kg önsúlyú (tömegű) kisrepülőgép mindössze 3,60 méter magas, és a szárnyvégei közti távolság 4,50 méter.
Az Aviation Week szakfolyóirat és a Popular Science (popsci.com) beszámolója szerint a földön függőlegesen, a négy részre szétnyitható farokrészén pihen. A pilóta úgy száll „fel” a gépre, mintha egy magas, edzőtermi öltözőszekrénybe lépne be. Becsatolása után az egyenként 30 lóerős két motor akár azonnal teljes fordulatra kapcsolható; csendesek, repülés közben nem hagynak fény- és hőnyomot, azaz lopakodó (stealth) tulajdonsággal rendelkeznek.

Kellő magasság elérése után a pilóta fokozatosan vízszintesbe kormányozza a légi robogót, és hason fekve vezeti (mint már néhány második világháborús kísérleti gépet is). A talajról történő elemelkedés után a farokrész négy eleme összezárul, visszatéréskor pedig a földtől fél méterre ismét négy támasszá nyílik szét.
A Lunda óránkénti 280 kilométeres utazó és 480 kilométeres csúcssebességgel rendelkezik, a mostani akkumulátoraival 80 kilométerre képes elrepülni.

Polgári vonatkozásban járhatatlan terepek feletti, rövid távú átrepülésekre, katonai céllal pedig alacsonyan, csendben repülő és alig észlelhető felderítőgépként vethető be.

Ajánlott tartalom

416 ezren buliztak idén a Szigeten – megérkezett a 11 milliomodik látogató is

Idén újra fel kellett fedezni a Szigetet, de megérte, mert minden szegletében várt ránk valami izgalmas program.