Az izlandi vulkánkitörés hamut ugyan bőven juttatott a légtérbe, de lényegesen kevesebb szén-dioxidot, mint amennyit a hamu miatt leállított légiforgalom juttatott volna – írja a Durham egyetem tanulmánya.
A kitörés első napjaiban a vulkán napi 150 ezer tonna szén-dioxidot bocsátott ki, míg az európai légteret használó repülőgépek egy átlagos napon 510 ezer tonna széndioxidot juttatnak a légtérbe.
Az European Environment Agency kimutatásai szerint Európa 32 országában 2007-ben átlagosan napi 510 ezer tonna szén-dioxidot bocsátott ki a légiközlekedés. A nagyjából kétharmados járattörlési arányt figyelembe véve ez napi 340 ezer tonnányi szennyezéscsökkenést jelent.
A vulkán napi 150 ezer tonnás szén-dioxid kibocsátását a Durham egyetemen becsülték meg korábbi vulkánkitöréseknél végzett mérések adatai alapján.
A képlet persze nem ilyen egyszerű, mert a kieső légiforgalmat jórészt a megnövekedett személygépkocsi és autóbusz forgalom helyettesítette.
London két legnagyobb forgalmú repülőtere, a Heathrow és a Gatwick környékén a London Air Quality Network által végzett mérések jelentős visszaesést mutattak a légúti problémákat okozó légköri károsanyag szennyezésben.