Két, egyetemistákból álló magyar csapat is indult a dél-franciaországi energiatakarékos tanulmányautók és prototípusok európai versenyén, s a győri Széchenyi István Egyetem napelemes járművének sikerült csak versenyben maradnia – és így győznie is – saját kategóriájában.
A május 22-24. között a dél-franciaországi Nogaro versenypályáján megrendezett eseményen az újoncként induló győri Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének csapata, a Szenergy Team annak ellenére megkapta az Urban Concept (Városi Koncepció) kategória napenergia-osztályának díját, hogy a borús-esős időjárás miatt a kategória egyetlen versenyzője sem tudta teljesíteni a 22 kilométeres távot a hivatalos időkereten belül –
közölte a versenyt szervező Shell Oil Products kommunikációs vezetője, Fenichel Éva az MTI-vel.
A győri diákok járműve a kiemelkedő műszaki megoldásainak köszönhetően a felhős időben is működőképes volt és sikerült megtennie a 14 pályakört, miközben a többiek a verseny feladására kényszerültek. Ez a jármű azért is különleges, mert a szokásos izzókat az energiatakarékosság jegyében LED-ek helyettesítik és a kormánymű is egyedi konstrukció.
Magyarországot a győrieken kívül a Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Karának csapata képviselte a prototípusok kategóriájában. Ők a verseny középmezőnyében végeztek, járművük 176 kilométert tudott megtenni egyetlen liter benzinnel.
Az Eco-maraton lényege, hogy nem a leggyorsabb kocsi nyer, hanem az, amelyik a leghosszabb utat teszi meg egységnyi üzemanyaggal. A Shell Oil Products versenye nagy múltra tekinthet vissza: 1939-ben az Egyesült Államokban már rendeztek az óriáscég kutatói egy üzemanyag-takarékossági versenyt, hogy kiderüljön, melyik autó képes megtenni a távot egy gallon (4,54 liter) benzinnel. Később már nemzetközi versenyeket is rendeztek hasonló céllal. Az idei volt a 24. Shell Eco-maraton.
A dél-franciaországi versenyen 22 ország indult, 206 csapattal. Az idén vettek részt először magyarok, két – egyenként tízfős – csapattal.
Az Európai Shell Eco-maraton üzemanyag-hatékonysági rekordját a belső égésű motorok versenyében a franciaországi Lycée La Joliverie tartja 2004-ben elért eredményével: a csapat járműve 1 liter benzinnek megfelelő energiával 3410 kilométeres távolságot volt képes megtenni. A csapat most is indult és ők is lettek az elsők ebben a kategóriában.
A verseny elsődleges célja, hogy a fiatal járműtervezőket és mérnököket a fenntartható mobilitás új dimenzióinak felfedezésére ösztönözze – olvasható a szervezők közleményében.