A Franciaországban az év elején bevezetett roncsprémiumnak köszönhetően 30-40 százalékkal növekedtek a zúzdák megrendelései, de ezzel párhuzamosan a fémhulladék tonnánkénti felvásárlási ára 300 euróról 40 euróra esett.
A franciák ezer eurós kedvezményt kapnak, ha legalább tízéves gépkocsijukat leadva olyan új autót vesznek, amelynek széndioxid-kibocsátása kevesebb 160 grammnál kilométerenként. A Le Monde című napilap csütörtökön közölt riportja szerint az intézkedés hatására márciusban több mint 8 százalékkal növekedett az új autók eladása, és a növekedés 30-40 százaléka egyértelműen a roncsprémiumnak köszönhető.
A gépkocsik szétszereléssel foglalkozó, ötven céget tömörítő Caréo kollektíva vezetője, Bertrand Lavilleon a lapnak elmondta: háromszorosára növekedett a munkájuk, és a következő hónapokban négyszeres, sőt ötszörös növekedésre számítanak.
A mennyiség növekedésével azonban csökkent a fémhulladék felvásárlási ára: tavaly májusban a zúzdák tonnánként még 300 eurót, most már csak 40 eurót fizetnek. Ráadásul a tízévesnél régebbi gépkocsik nem is jelentenek igazán jó üzletet a feldolgozóknak, akik nagyobb forgalmat bonyolíthatnak le fiatalabb, balesetben totálkárossá lett gépkocsikból származó hulladék eladásából.
A roncsprémiumos járműveket a szétszerelőknek eddig 80 euróért kellett átvenniük, de a kezelési és szállítási költséggel megközelítőleg 210 eurót kell egy autóért kifizetniük. A zúzda viszont nekik már csak 40 eurót ad járművenként.
A szétszerelők a lap szerint hiába próbáltak tárgyalni az autógyártókkal- és forgalmazókkal tarthatatlan helyzetükről, azok úgy gondolják, hogy a korábbi években a szétszerelők, illetve a zúzdák eléggé megszedhették magukat a fémhulladék magas árából. A márciusban meghirdetett tíznapos sztrájkjuknak köszönhetően azonban áprilistól a forgalmazók 80 euróról 30 euróra csökkentették a szétszerelőknek a roncsprémiumos járművek átvételi árát.