Jövőre indul a Szigetköz vízpótlási célú ökológiai fejlesztése

Lezárult két, az Észak-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság (ÉDUKÖVÍZIG) területén induló folyó-rekultivációs projekt tervezési fázisa; a mintegy 12 milliárd forint értékű munkálatok a jövő év második felében indulhatnak el.

A hétfői győri projektzáró rendezvényen elhangzott: a két művelet egyikét, a Szigetköz vízpótlási célú ökológiai fejlesztését – amelynek tervezésére korábban 359 millió forintot nyertek – az indokolja, hogy az évtizedekkel ezelőtt beindult, a bős-nagymarosi beruházás által felgyorsított vízszintesés miatt nincs elegendő utánpótlása a folyónak.
Itt a meder kotrásával, fenékküszöb építésével duzzasztják olyan mértékűre a vízszintet, hogy biztosítsa az eredeti állapotok visszaállását. A másik projekt, a Mosoni-Duna és a Lajta betorkollása feletti szakaszának rekultivációja hasonló módszerekkel éri el célját. Ennek a tervezésére korábban 291 millió forintot nyertek – szintén az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében.  A megvalósítási fázis pályázatait a jövő héten nyújthatják be, a négy-öt hónap múlva esedékes szerződés-aláírást pedig három és fél éves, 2014 májusában záruló munka követheti.
Janák Emil, az ÉDUKÖVÍZIG igazgatója az eseményen arról beszélt: a két projekt mintegy háromszáz négyzetkilométert érint; a terület, az ott élő emberek száma alapján a megpályázott összeg ugyan kevésnek tűnik, de arra elegendő lesz, hogy a Szigetköz ismét az “ezer sziget” vidéke lehessen.

Ajánlott tartalom

A gigakamionok megjelenése környezeti károkkal járna

A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti árufuvarozási szektor versenyképességének csökkenése mellett negatív társadalmi és környezeti hatásokkal járna - vélekedik a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület egy készülő uniós irányelv-módosításra reagálva.