Csaknem két és félezer kilométert tett meg Ausztráliában egy német mérnökök által kifejlesztett, mobil szélturbinával felszerelt autó.
Az önmagában mindössze 80 kilogrammos kocsira 120 kilós lítium-ion elemet szereltek, amelyet éjszakánként töltöttek föl egy hordozható szélturbina segítségével. A nyitott, kissé versenyautó-szerű, karbonszálas testű kocsi kerékpárgumikon fut, végsebessége eléri a 90 kilométer/órát. Dirk Gion és Stefan Simmerer, a Wind Explorer nevű prototípus építői és első utasai több mint 5 ezer kilométert tettek meg a kocsival Ausztráliában: ebből 2480 kilométeren keresztül az eltárolt szélenergia, 480 kilométeren át speciális sárkányvitorla és 2100 kilométer hosszan a villamoshálózatról feltöltött elem hajtotta a járművet. A konnektoros töltést akkor használták, ha éjszaka nem volt elég erős a szél, ám ennek költsége az egész úton együttvéve is mindössze tíz ausztrál dollárra (kétezer forint) rúgott.
“Ez az első +útképes+ szélhajtotta autó, amely ilyen távolságok megtételére alkalmas, és egyértelműen az első sárkányvitorlás autó, amely a világ bármely útján közlekedhet” – fogalmazott a két fejlesztő, akik azért elismerték, hogy a kocsi még nem áll készen a mindennapi használatra.
Elmondásuk szerint a Wind Explorer első komoly próbaútjával azt akarták igazolni, hogy már létezik a technológia, amelynek segítségével befoghatók a megújuló energiaforrások autók meghajtására, még olyan nehéz körülmények között is, mint a kijelölt ausztrál útvonal.
A hétfőn Sydneyben véget ért út márpedig meglehetősen kemény körülmények között zajlott: a dél-ausztráliai Nullarbor-síkságon való átkeléskor a hőmérséklet 50-60 Celsius-fok köré is felkúszott, ami azzal fenyegetett, hogy túlhevül az elem. “A forró levegő úgy csapott be a kocsiba, hogy majdnem megégette a bőrünket, aztán alig három napra rá már 7 fokban fagyoskodtunk” – idézte fel Gion és Simmerer.