Minimális környezeti terhelésű utcai lámpacsaládot álmodott meg a BMW autógyár kreatív tanácsadó stúdiója. Ki mondta, hogy a suszternek mindig meg kell maradnia a kaptafánál?
A BMW csoporthoz tartozó DesignworksUSA autó helyett ezúttal köztéri bútorcsaládot tervezett; két lámpájuk, a 3,6 méteres Hi-Glo és a kilencven centiméter magas Lo-Glo egy kültéri bútorcsalád elemei, amelyet az Egyesült Államok egyik legsikeresebb kisvállalata, a negyvenéves térrendezési múlttal rendelkező Landscape Forms felkérésére tervezett a kaliforniai központú, de három kontinensen tevékenykedő, a BMW-n kívül független ügyfelekkel is együttműködő dizájnercég.
A lámpákban a manapság egyre elterjedtebb fénykibocsátó diódák (LED) világítanak, amelyek nagy teljesítményük mellett energiatakarékosak, tartósak és gazdaságosak. Mégsem ez teszi különlegesen környezetbaráttá a DesignworksUSA munkáit, hanem a kibocsátott fény természeteshez közeli színe, illetve az átgondolt árnyékolásnak köszönhetően minimális fényszennyezés. Ezeknek az innovatív megoldásoknak köszönhetően a lámpák a lehető legkisebb mértékben borítják fel a nap-éj ciklus váltakozását, és ezzel közvetlenül óvják az emberek, valamint a környező élővilág egészségét.
A lámpák emellett természetesen minden vonatkozó előírásnak is megfelelnek, lakossági, intézményi és közületi felhasználásra egyaránt alkalmasak. Tervezőjük szerint legnagyobb vonzerejük mégis az, hogy teljesen normális használati tárgynak tűnnek. „Régen messziről lerítt a környezetbarát termékekről a zöld szellemiség. Most viszont újra kell fogalmaznunk a fenntarthatóság fogalmát: olyan tárgyakat kell terveznünk, amelyek a társadalom és az egyén céljait egyaránt figyelembe veszik, és amelyek új technológiák, anyagok és folyamatok felhasználásával születnek meg” – mondta Laurenz Schaffer, a DesignworksUSA elnöke. „Ezek a lámpák könnyedek, de egyáltalán nem statikusak, így jól beleillenek a modern, mozgalmas városi környezetbe.”
Környezetbarát kandelábereivel a stúdió elnyerte az Európai Építészeti, Képzőművészeti és Várostudományi Központ, valamint a chicagói Athenaeum által közösen létrehozott „Kiváló Zöld Dizájn Díjat”. Az 1950-ben alapított, nagy presztízsű „Good Design” díj keretein belül második éve meghirdetett pályázatra 46 országból több ezer munka érkezett, amelyek közül a zsűri mintegy százötven terméknek, kormányzatnak, személynek vagy programnak ítélte oda a kiváló környezettudatos tervért járó díjat.