Az elektromos Nissan Leaf sok elismerést bezsebelt már. Legutóbb a villanyautó kommunikációs felülete aratott sikert, mégpedig rendkívüli emberismerete miatt.
Könnyű lenne egyszerű marketingfogásként leírni a hibrid és elektromos autókban látható, a hajtáslánc pillanatnyi működését ábrázoló képernyőt, az adott időszak fogyasztási adatait tételesen feltüntető ábrát, vagy a visszafogott fogyasztásért jutalompontokat osztogató funkciót. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy az alternatív hajtású autókat – mivel újszerű technikájuk ára nemcsak pénzben, de a funkciók vagy a menettulajdonságok terén kötött kompromisszumokban mérve is jelentős – általában környezettudatos emberek vásárolják, akik valóban szeretik átlátni, hogy mi megy végbe a karosszérialemezek alatt. Nem véletlen tehát, hogy a GSM szövetség Barcelonában tartott éves világkongresszusán éppen a világ első, teljes értékűnek mondható, sorozatgyártású elektromos autójába, a Leafbe beépített információs és kommunikációs technológiai rendszer nyerte el az idei Global Mobile Awards „legjobb autóipari mobil innováció” díját.
A 2011 első negyedévétől Európában is forgalmazott Leaf középkonzolját uraló, gombokkal keretezett, hétcolos képernyő teljesen hétköznapinak tűnik – a mögötte rejlő technológia azonban nem az. A Japánban már évek óta alkalmazott, de a nemzetközi reflektorfénybe most először lépő Carwings rendszer egyfelől nyomon követi az autó energiafelhasználását. Képes azt napi, havi és éves szinten megjeleníteni (értelemszerűen liter helyett kilowattórában megadva a száz kilométerenkénti fogyasztást), illetve feltüntetve az ez idő alatt ki nem pufogott széndioxid mennyiségét. A berendezés a rendszeresen bejárt útvonalakat is felügyeli, és a korábbi fogyasztási adatokhoz mérten értékeli a pillanatnyi környezeti teljesítményt.
Persze az automobilok új világában még ez sem számít különlegesnek – csakhogy a Carwings mobiltelefonos kapcsolatot tart fenn a rendszer más előfizetőivel. Ez a hatékony navigációt is segíti, a környezettudatos vezetés szempontjából azonban igazi áttörést jelent: a rendszer kapcsolatot teremt a környék, illetve a világ útjain közlekedő, azonos típusú autókkal, és egyfajta spontán takarékossági versenyre invitálja a pilótákat. Bronz, ezüst és aranyérmet osztogat a tudatosan spórolóknak, a legügyesebbek pedig egy platina kupában részesülhetnek – még ha csak a képernyőn is. Úgy tűnik tehát, a Nissan felismerte az emberi teljesítmény első számú motivációs tényezőjét: a hiúságot.