A technika technikája

Elektromos hajtású autóval járni és élni igencsak újszerű tapasztalat. Nem véletlen, hogy a Renault külön tanfolyamot szervez a villanyautók sofőrjeinek.

A villanyautó csodálatos dolog, vezetése túlzás nélkül sorsfordító élmény: más összefüggésekben láttatja a praktikum, a kényelem és a társadalmi felelősség szempontjait. Egy dolog azonban kipróbálni, és egészen más megvásárolni, hiszen ma még sem a tárgyi, sem az emberi feltételek nem adottak ahhoz, hogy az elektromos járműveket problémamentesen használjuk a mindennapokban. Ezzel látszólag a gyártók is tisztában vannak, ám a legtöbben nem tekintenek túl az infrastruktúra fejlesztésén; ha van hol feltölteni az akkumulátort, és kellően hosszú garanciát adunk a hajtásláncra, akkor minden megy magától. Ez azonban nem ennyire egyértelmű, hiszen az akkumulátoros autó vadonatúj műfaj, amelynél nemcsak a technika, de a felhasználó is külön figyelmet és gondoskodást igényel, hiszen lehet akármennyire rutinos sofőr, részben mégis újra kell tanulnia az autóvezetést.
Az empatikus kevesek közé tartozik a Renault, amely fel- és elismerte, hogy az elektromos autókkal kapcsolatban rengeteg kétely, ellenérzés él az emberekben, és egy erre a célra létrehozott internetes felületen igyekszik választ adni az olyan, gyakran ismétlődő kérdésekre, mint hogy felkészültek-e a szervizek a villanyautók érkezésére, elbírja-e majd az elektromos hálózat az autók töltését, vagy hogy eléggé biztonságosak-e a járművek. Ezt olvasgatva egyébként a megnyugtató érvek mellett egy csomó hasznos információhoz is juthatunk. Belegondoltak például abba, hogy a Kangoo ZE elektromos furgon százhatvan kilométeres hatótávolsága heti öt napos, rendszeres használat mellett több mint 40 ezer kilométeres éves futásteljesítményt tesz lehetővé? Aki tehát ennél kevesebbet autózik évente a városban, aligha kell attól félnie, hogy cserbenhagyják akkumulátorai.


A Renault programja nemcsak a vásárlás előtt, hanem utána is támogatja vásárlóit a helyes használatban, ugyanis a tervek szerint külön vezetéstechnikai oktatást szerveznek az ügyfeleknek. Itt olyan egyszerű fogások sajátíthatók el, amelyekkel – pusztán a megfelelő vezetési stílus révén – akár további 35 kilométerrel megtoldható a hatótávolság (ami igen intenzív, közel ezer kilométeres munkahetet tesz lehetővé). Rengeteg energiát lehet megspórolni például a klímaberendezés helyes működtetésével: akár úgy, hogy még a hálózatról történő lekötés előtt felfűtjük, vagy lehűtjük az utasteret, akár azzal, ha menet közben nem használjuk nyakló nélkül a klímát. Ezeket a lehetőségeket egyébként beprogramozták az autók fedélzeti számítógépébe, tehát a vezetőnek a megvalósítással nem kell bajlódnia, azt rábízhatja a számítógépekre – mégis tudatos döntéseket kell hoznia annak érdekében, hogy a villanyautózás több lehessen homályos ígéretnél. Szemléletváltás nélkül ugyanis nem sokat ér a technológia.

Ajánlott tartalom

Kék bolygó – A talajmegújító gazdálkodással egészségesebb élelmiszerhez juthat a fogyasztó

A talajmegújító mezőgazdaság, a no-till technológia alkalmazása nem csak a talajeróziót csökkenti és a talaj vízmegőrző képességét javítja, hanem a fogyasztók is egészségesebb élelmiszerekhez juthatnak általa - hangzott el Áder János volt államfő, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke Kék bolygó című podcastjának hétfőn közzétett legújabb, a legnépszerűbb videómegosztó portálon is elérhető adásában.