Bár az Európai Tanács szerdán egyhangúan elfogadta azt a dokumentumot, amely a Duna Régió Stratégia kapcsán megfogalmazott következtetéseket tartalmazza, a Természetvédelmi Világalap (WWF) szerint nagy viták várhatók a részletekről.
A környezetvédő szervezet az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében a leginkább vitás pontnak a dunai hajózás fejlesztését tartja. A Duna Régió Stratégia mostani változatában minden nemzetközi kötelezettséget meghaladó mértékű elvárás szerepel: az, hogy a hajóutat az év teljes időszakában biztosítani kell. A stratégia ezen céljáról szóló aggályát már Németország és a prioritási terület koordinálásáért felelős Ausztria is megfogalmazta április elején – emlékeztet a közlemény. A WWF álláspontja szerint Magyarországnak nem a mederben zajló beavatkozásokra kellene koncentrálnia, hanem az ezt kiegészítő intézkedésekre, egyebek között a flottafejlesztésre, a vízállás-előrejelző rendszerek és a kikötői infrastruktúra fejlesztésére – idézi a közlemény Figeczky Gábort, a WWF Magyarország megbízott igazgatóját.
Jóllehet a Tanács szerdai ülésén egyetértett a folyamat folytatásával, a tartalomban nem állapodtak meg a tagállamok – hívja fel a figyelmet a WWF, hozzátéve, hogy a tagállamok megfogalmazták, hogy felül kell vizsgálni a Duna Stratégiában jelenleg megjelölt célokat. Magyarországnak az a feladata, hogy megóvja a Duna természeti értékeit és az általuk biztosított ökológiai szolgáltatásokat. A tiszta ivó- és fürdővíz, a horgászat, a sport- és rekreációs lehetőségek védelme életminőségünk szempontjából elemi érdek. Ez a hajózási paraméterekre vonatkozó nemzetközi kötelezettségek figyelembe vételével együtt is megoldható, és ehhez a Zöld Duna Stratégia közlekedésfejlesztési fejezete egyértelmű irányt mutat – fogalmazott Figeczky Gábor.