3 millió hibrid – 18 millió tonna széndioxid

A Toyota idén februárban adta el hárommilliomodik benzin-elektromos autóját. Tizennégy év alatt ennyi hibrid 18 millió tonnával csökkentette bolygónk széndioxid-terhelését.

Amikor a Toyota 1997 nyarán, Japánban leleplezte a Coaster busz villanymotoros segédhajtású változatát, aligha sejtette bárki, hogy annyi más, zsákutcának bizonyuló próbálkozás után ezúttal nem egy furcsa, hamvába holt kísérletnek lehetnek tanúi, hanem egy olyan technológiának, amely idővel új irányt szab az autóipar fejlődésének. Aztán ugyanabban az évben megjelent a Prius, és valami elindult. A három év alatt eladott 33 ezer példány ugyan éppen csak megjelent a belpiaci statisztikákban (Japánban a legkelendőbb modellekből tíz hét alatt fogy ennyi), 2000-ben azonban megkezdődött az autó exportja, s a Toyota és a Lexus időközben bemutatott új, benzin-elektromos modelljeinek forgalmazása 2007 májusára elérte az egymilliós mérföldkövet. Ha az első millió megvan, a többi már jön magától, mondták régen az üzletemberek, és ez az autóiparban is igaznak bizonyult: a közel tíz év alatt összehozott rekordot további két év és három hónap alatt ismételték meg a Toyota hibridjei. A kétmillióból csaknem másfél az ekkor már harmadik generációjában járó Prius bravúrja volt; a Lexus eddigre közel kétszázezer autóval gyarapította a világ hibridjeinek a számát.

 
A számítások szerint egyébként ekkor meg kellett volna torpannia a fejlődésnek, a válság hatására ugyanis a korábban hatalmas észak-amerikai piacon 2007 óta folyamatosan zuhannak a Prius eladásai. A japán kormány azonban éppen 2009-ben döntött úgy, hogy jelentős kedvezményekkel támogatja a környezetbarát autók vásárlását. Ez egy csapásra megháromszorozta a kulcsfontosságú Prius eladásait, amelyek azóta is megállíthatatlanul szárnyalnak (a 2008-as 73 ezer után 2009-ben 209, tavaly pedig 316 ezer darab talált gazdára a modellből), és 2009 augusztusára elérték a kétmilliós határt.


Egyre kisebb szelet jut tehát a Priusnak a Toyota hibrid tortájából, a gyár szerint azonban még mindig nem elég sokszínű a paletta. Az évtized végére elvileg minden típusából kínál majd hibrid kivitelt a márka, ám még jóval korábban, néhány éven belül el kívánja érni az egymillió darabos éves hibrid forgalmat. Ez még annak számára is jó hír, aki amúgy nem akar hibridet venni: az eddig legyártott, hárommillió autó ugyanis az elmúlt másfél évtized során mintegy 18 millió tonnányi CO2-kibocsátástól kímélt meg minket – minél többen lesznek tehát, annál jobb nekünk.

Ajánlott tartalom

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái fejlesztésébe

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái további fejlesztésébe, célja a mesterséges intelligencia és az autóipar rendszereinek összehangolása, és ez által a mindennapi autózás kényelmesebbé, biztonságosabbá tétele - közölte a kínai autógyártó abból az alkalomból, hogy átadták a márka tízmilliomodik, új energiákkal hajtott modelljét tulajdonosának.