Nincs szükség benzinkutakra a jövőben

A Bombardier cég PRIMOVE technológiája gyorsan képes feltölteni autók, buszok, teherautók, taxik akkumulátorait, akár álló helyzetben, akár mozgás közben. Transzformátorként működve, a villamos energiát induktív módon továbbítja az útfelület alatt található vezetékektől a jármű alá telepített berendezésekhez.

Az úttest vagy sínpálya alatt elhelyezett indukciós tekercs magas frekvenciájú váltakozó áramot továbbít, és így mágneses mezőt hoz létre. Ez a mező a jármű alatti induktív áramszedőben feszültséget indukál. Egy inverter az áramszedőtől érkező váltakozó áramot egyenárammá alakítja, amit buszok, teherautók és személygépkocsik akkumulátorainak töltésére, illetve a villamosokon vagy trolikon használt Bombardier MITRAC Energy Saver nagy teljesítményű kondenzátorainál használnak. A VDSC (jármű észlelő és útszelvény ellenőrző) antenna érzékeli, ha egy PRIMOVE-val felszerelt jármű egy bizonyos útszelvény felett van, majd az adott szelvényt bekapcsolja. A rendszer csak akkor kap energiaellátást, ha a jármű teljes terjedelmével lefedi. A szelvények egyébként inaktívak maradnak annak érdekében, hogy az elektromágneses interferencia elleni védelem követelményeinek megfeleljenek. Amikor a szelvény energiaellátást kap, a primer tekercselés alatti mágneses árnyékolás megakadályozza az elektromágneses interferenciát.

 
A PRIMOVE a városi területeken szükségtelenné teszi a elektromos buszok levegőben lógó áram vezetékeit. A töltés elvégezhető, amíg az utasok le-és felszállnak, vagy miközben a jármű mozgásban van, így nincs szükség  megállásokra és hosszú várakozásokra. Ugyanaz az infrastruktúra alkalmazható minden típusú jármű esetében. A megbízható működés biztosított még a kedvezőtlen időjárás, hó, eső, jég, vagy vizes felület esetén is. Miután a PRIMOVE technológia sikeresen bizonyított egy Bombardier típusú alacsonypadlós villamoson Augsburgban, Németországban, a Bombardier autóbuszon is teszteli a technológiát egy 125 méteres útszakaszon Lommel városban, Belgiumban. A cég tervei szerint autókon idén nyáron kezdik meg a tesztelést.


A közelmúltban a Bombardier elindította PrimoveCity nevű programját, hogy minden típusú elektromos jármű számára egyszerű városi mobilitási lehetőséget biztosítson. Ez magában foglalja a Bombardier Mannheimben, Németországban található mérnöki és gyártási telephelyén történő új kiválósági központ létrehozását. A cég egy fejlett tesztelési és fejlesztési létesítményt épít, amely 2011. szeptemberében nyílik meg. A Bombardier maga nem gyárt alkatrészeket, de a technológia licencét átadja más gyártóknak. A bostoni székhelyű WiTricity Corp. is fejleszt egy nagyon hasonló vezeték nélküli töltési rendszert, amely az elektromos energia továbbítására elektromágneses indukció helyett rezonanciát használ. Az ő rendszerükben a töltés akkor valósul meg, amikor egy áramszedő rezonátorral felszerelt konnektoros hibrid vagy elektromos jármű egy áramforrás rezonátor közelében parkol. Ez például elhelyezhető otthoni vagy nyilvános garázsban. A rezonancia töltés nem igényel kapcsolatot a adó és a vevő egység között.

 
A rezonancia a legtöbb otthoni töltőhöz hasonló ütemben töltheti az akkumulátoros  járműveket, az akkumulátor méretétől függően kettőtől nyolc óra időtartamig. A WiTricity szerint a rezonancia mintegy 95 százalékos maximális hatékonysága sokkal hatékonyabb, mint az induktív töltés. Mind a Toyota, mind az autóipari beszállító Delphi együttműködnek a WiTricity-vel a technológia kifejlesztésének felgyorsítása és az elektromos járművek vezeték nélküli töltési rendszerének piacra dobása érdekében.

Ajánlott tartalom

Kényelmes és zöld megoldást kínál az új városi buszflotta

Forgalomba álltak az új maximidi buszflotta első járművei (Mercedes-Benz Citaro K) a fővárosban.