Színtiszta zöld?

A hagyományos motor is működhet patyolattisztán, ha az üzemanyag egy környezetbarát folyamat terméke. Az Audi nemcsak az A3 hajtásába nyúlt bele, hanem egészen a gyökereknél kezdte a zöld forradalmat.

Két pártra szakadtak a jövő autóját tervezgető mérnökök: az egyik fél minden energiáját az elektromos autókba fektetné, a másik a belső égésű motorok tökéletesítésére voksol. Persze akármelyik technológiát választjuk is, a hosszú távú megoldáshoz mindenképpen a teljes energiaciklusra vetített – azaz az üzemanyag előállításától annak felhasználásáig mért – hatásfokot kell tökéletesíteni. A villanyautó sem zöld, ha környezetszennyező módon állítjuk elő hozzá áramot, és fordítva: a robbanómotor is lehet tiszta, ha igazán zöld üzemanyag hajtja. Ez az alapgondolat hívta életre az Audi e-gas projektjét, amelynek egyik pillére maga az autó: a napokban bemutatott Audi A3 TCNG a gázüzemű motorok és az eleve takarékos TFSI közvetlen befecskendezéses turbótechnológia párosításából jött létre. Gyakorlatilag egy benzin-metán kettős üzemre átállított, 1,4 literes négyhengeres motorról van szó, amely a csomagtartó alatt elhelyezett acél tartályokban 200 bar nyomáson tárolt szintetikus metángáz segítségével mintegy 400 kilométert képes megtenni, majd további 800-at hagyományos benzinüzemben.

 
A gázüzem eleve jóval alacsonyabb CO2-kibocsátást jelent, mint a benzines, ám az e-gas projekt itt még nem ér véget. Az e-gas ugyanis nem hétköznapi földgáz: mesterségesen állítják elő hidrogén és szén-dioxid felhasználásával – magyarul az Audi által megálmodott üzemanyag születése során „felfalja” saját melléktermékét. A hidrogén vízből készül, fordított elektrolízis útján, tehát az a lényeg, hogy az ehhez szükséges áramot is fenntartható formában állítsák elő: erre szolgálnak azok a szélturbinák, amelyeket az Audi most készül felállíttatni az Északi-tengernél. Az első körben tervezett, négy darab szélkerék éves összkapacitása eléri az 53 GWh-t, ezzel párhuzamosan pedig az Audi már idén nyáron elkezdi felépíteni gázgyárát, amely évente 1000 tonna metán előállítására lesz alkalmas.

 

Ha mindezt összeadjuk, a most bemutatott, és 2013-től piaci forgalomba kerülő Audi A3 TCNG átlagos gázüzemű széndioxid-kibocsátása csupán 27 g/km – és ebben már benne van a szélkerék, valamint a hidrogéngyár megépítésével járó károsanyag-kibocsátás is!Az összetett projekt legvonzóbb tulajdonsága egyébként az, hogy többféle technológiát is képes kiszolgálni, mégpedig bőséges ráhagyással. Táplálhatja közvetlenül elektromos árammal az Audi e-tron villanyautó-családjának tagjait; a folyamat során fejlesztett hidrogén önmagában is értékes hajtóanyag, akár átalakított, belső égésű motorban, akár üzemanyagcellában felhasználva; a metángyár által megtermelt e-gassal pedig 1500 darab A3 TNCG egyenként 15 ezer kilométert képes megtenni.

Ajánlott tartalom

Kényelmes és zöld megoldást kínál az új városi buszflotta

Forgalomba álltak az új maximidi buszflotta első járművei (Mercedes-Benz Citaro K) a fővárosban.