A Mazda az utóbbi időben kissé háttérbe szorult az olyan nagy riválisok mellett, mint a Toyota, a Honda vagy a Nissan, ennek ellenére a japán autógyártó egy sor izgalmas technológiának köszönhetően szilárdan tartja helyét a zöld autógyárak sorában.
Mivel az elektromos autókkal jelentős hatást egyelőre nem lehet elérni, a Mazda a ma elérhető járművek károsanyag-kibocsátásának csökkentéséhez igyekszik hozzájárulni számos innovációval írja a zoldauto.info.
A Mazda ma
A Mazda több környezetvédelmi vállalást is tett, amely túlmutat a kipufogógázok csökkentésén. Ezek között említendő, hogy 1990 óta 55%-kal csökkentette a gyártóüzemeiből a szemétlerakókba jutó hulladék mennyiségét; általánosan az újrahasznosítás területén 91%-os arányt ért el, az általa használt műanyagok pedig már szintén 75%-ban újrahasznosíthatóak. Emellett a tömítések és fékbetétek nem tartalmaznak azbesztet, a poliuretánból készülő beépülő alkatrészek pedig CFC-gázoktól mentesen készülnek. Ezeknek is köszönhetően a Mazda elérte, hogy számos gyára (Japánban az összes) megkapja az ISO 14001 környezetvédelmi tanúsítványt. A gyártó az utóbbi időben leginkább a meglévő modelljeit érintő üzemanyag-hatékonysági fejlesztésekre összpontosított. Ennek eredményeképp 2008-ban 10%-kal tudta csökkenteni az európai piacon elérhető járműcsaládjának kibocsátását, 2009-ben pedig a Mazda3-ban mutatta be a start-stop rendszert. A gyártó elsősorban a belsőégésű motorjaik fejlesztésével foglalkozik, azon belül is a SKYACTIV technológiával. A benzines változatú SKYACTIV-G, az eddig elért legjobb kompresszió-arányt, 14:1-et képes megvalósítani az általános 10:1-hez képest. Ez jobb hatásfokot eredményez, az új kipufogórendszer és dugattyú pedig biztosítja, hogy a motor ne kopogjon. A motorblokk a megelőző változathoz képest 10%-kal könnyebb, 15%-kal alacsonyabb fogyasztással és CO2 kibocsájtással büszkélkedhet.
A dízel változatú SKYACTIV-D már megfelel a 2014 szeptemberétől életbe lépő Euro6 kibocsátási előírásoknak. Ez ugyanazt a 14:1-es kompresszió arányt tudja biztosítani, mint a SKYACTIV-G, ez csökkenti az üzemi hőmérsékletet és a nyomást a motorban, ami tisztább kibocsátást, alacsonyabb nitrogén-oxid és korommennyiséget eredményez. A belsőégésű motorok fejlesztése mellett az elektromos meghajtás irányába tett kísérletek kevesebb figyelmet kaptak a cégnél. Ennek ellenére a Mazda egy új hibrid modell bevezetését is tervezi a Toyota Prius technológiájának alkalmazásával, korábban pedig egy hidrogén-meghajtású RX-8-cal is kísérleteztek, ami 2010-ben részt vett a Le Mans vers le future eseményen is.
A Mazda holnap
A Mazda már több évtizede kiterjedt kutatásokat végez a hidrogén-meghajtású járművek területén és jelenleg is kísérleteket folytat a Premacy kompakt egyterű hibrid változatával. Emellett a SKYACTIV technológián belül számos új megoldást fog bevezetni, amelybe többek között beletartozik a SKYACTIV-Drive nagy hatékonyságú automata erőátviteli rendszer, a SKYACTIV-Body, egy igen merev és kiváló törési teljesítménnyel bíró karosszéria, valamint a SKYACTIV alváz, amely kiemelkedő tulajdonságokkal és könnyű súlyával tűnik ki.