Környezetbarát motor az autókban, zöld gépsorok a gyárakban – de mi lesz a fényesen kivilágított, légkondicionált, energiapazarló kereskedésekkel?
Úgy tűnik, hamarosan a szalonokban is tetőzik a környezetkímélő szemlélet. Az autógyártók felfedezték már az alternatív hajtásmódokat, a tiszta gyártási folyamatokat, most pedig a márkakereskedések energiafogyasztására koncentrálnak. A BMW már több országban is szorgalmazza, hogy szalonjai és márkaszervizei zöldebbé váljanak. Egy észak-amerikai kereskedés például mozgásérzékelőket szereltetett be minden helyiségbe, így a használaton kívüli irodákban nem ég feleslegesen a villany. A garázskapuk is gyorsabban mozogjanak, így rövidebb ideig fűtik (illetve nyáron hűtik) az utcát. A „minden csepp számít” szlogent teljesen komolyan véve pedig vízmentes egységekre cserélték a hagyományos pisszoárokat; az öblítésenkénti néhány literből egy év alatt közel 180 köbméternyi vizet takarítanak meg. A New York-i Habberstad BMW szalon ezekkel az apró fogásokkal havonta tízezer dollárt spórol meg, azaz tízhavonta elajándékozhatna vevőinek egy 750i ActiveHybrid luxuslimuzint.
Míg az amerikai szalon az épület tetejét fehérre mázolva csökkentette a klímaberendezés terhelését, Dél-Koreában éppen a napsugárzást fogták munkára: a napelem-rendszer a márkakereskedés légkondicionálásának 90 százalékához elegendő energiát termel, évente 6 tonna CO2-től kímélve meg a légkört. A dél-afrikai Pretoriában bambuszpadlók, ólommentes festékek és egy szennyvíz-tisztító berendezés csökkentik egyharmadára a BMW Club Motors energiafogyasztását. A nagy-britanniai importőr egy helyi zöldház-szakértő intézménnyel közösen előadás-sorozatot indított útjára, hogy tájékoztassa a hálózat tagjait a lehetőségekről. A fűtés, elektromosság, üzemeltetés és szellőztetés/légkondicionálás területén vázolt megoldások egy részét három márkakereskedés máris bevezette. Egyikük kis fogyasztású fényforrásokkal, légszivattyús fűtéssel, esővíz-hasznosítással és az ivóvíz reciklálásával évi 25 millió forintnak megfelelő összeggel csökkentette villanyszámláját, illetve húszmillióval a vízfogyasztását – a fenti példánál maradva, ez két darab M5-ös helyi árának megfelelő összeg.
A legújabb és legmodernebb angliai BMW-szalont már eleve szélturbinával, fotocellákkal és LED-es világítással, valamint az autómosó szervizben elhasznált víz csaknem kétharmados arányú újrahasznosítását lehetővé tévő vízkörrel tervezték, a megtakarítások havi szinten elérhetik a tizenötezer fontot (kb. 4,5 millió Ft). Így aztán anyagilag is viszonylag gyorsan megtérülnek ezek a beruházások, nem mellesleg pedig segítenek a márkának tovább őrizni azt az egyre értékesebb elismerést, amelyet hat éve nem enged ki a kezéből: a világ leginkább fenntartható működésű autógyártója címet.