Biokerozinra váltana az amerikai légierő

Az amerikai légierő kész arra, hogy bioüzemanyagra állítsa át a harci gépeit, jelentették be a Pentagon illetékesei.

A védelmi minisztérium mindenképpen csökkenteni akarja a hadsereg olajfüggőségét, erre pedig tökéletes alany a légierő biohajtóanyagra váltása, ami nagyjából annyi üzemanyagot fogyaszt, mint a nagyobb kereskedelmi légitársaságok: 9,4 milliárd litert évente. A kereslet ekkora növekedése jót tenne a bioüzemanyag-iparnak is, de a terv csak 2012 végén kaphat zöld utat Erin Conaton miniszterhelyettes szerint. A Pentagon 2016-ra szeretné az üzemanyagfogyasztása felét alternatív forrásokból megoldani, ezzel csökkenteni a külföldi olajtól való függést, amit komoly gazdasági és nemzetbiztonsági kockázatnak tartanak. Az ötlettel azonban több gond is van, például az, hogy az amerikai ipar jelenleg nem lenne képes ekkora igény kielégítésére, illetve a harci gépekben használható, azok hatékonyságát nem rontó bioüzemanyag nagyon drága: egy gallon (3,8 liter) 35 dollárba kerül, ez pedig körülbelül a tízszerese a modern sugárhajtású gépek által használt JP-8 kerozinalapú üzemanyagnak (ami egyébként nagyjából annyiba kerül, mint az autókba való benzin).

 
A légierő a légitársaságokkal összefogva segít az alternatív üzemanyagok gyártóinak olcsóbb biokerozin kikísérletezésében. A tesztek azt mutatják, hogy a hagyományos és bioüzemanyag keverékét használó vadászgépek sebességben, gyorsulásban és manőverező képességben egyáltalán nem maradnak el a többiektől, de az új hajtóanyagot szállítógépeknél akarják először bevezetni. A kísérletek most répcéből, állati zsírból, alkoholból, és újrahasznosított olajból készült üzemanyagokkal zajlanak, a tesztalany az A-10-es harci repülő, amit földi célpontok ellen Iraktól Afganisztánig, és Koszovótól az idén tavaszi Líbiai beavatkozásig az utóbbi évek minden fontosabb hadműveletében bevetett az amerikai légierő.

Ajánlott tartalom

Energiatakarékosság új-generációs típusházzal

Szinte az összes, az ÉMI szentendrei Nemzeti Mintaházparkjába tervezett 9 bemutató épület kivitelezése elindult 2024 október közepén. Ezek között a Leier Rába típusháza lesz az egyetlen olyan ház, amely nem könnyűszerkezetes technológiával épül, és amely a tervek szerint 2025. márciusára el is készül.