A tanulmányautókat megszoktuk már, és nem esünk hasra tőlük. Na de egy haszonjármű-tanulmánytól…
A félig haszonjármű, félig családi autó Frendzy már a XXI. század gyermeke, így aztán csordultig van modern technológiákkal, a kommunikációtól kezdve az elektromos meghajtásig. Még az ajtók sem hagyományosak, legalábbis a hátsók: a hátfal a modern egyterű és szabadidő-járművekből ismert módon, vízszintesen két részre osztva nyílik, míg a jobb oldalon toló-, baloldalt pedig hátrafelé nyíló ajtót helyeztek el a tervezők. Az aszimmetrikus kialakítás egyszerre szimbolikus és gyakorlati jelentőségű: a tolóajtó a munkát, a túloldali megoldás a családi, társas együttlétet jelképezi. Előbbi üvegezés nélküli, ám a furgon mégsem hagyományos dobozforma: az ajtón ugyanis a reklámfóliázás modern alternatívájaként egy gigantikus kijelzőt helyeztek el. Megjeleníthetőn itt a vállalkozás logója, megálláskor a szélvédő mögé tűzött cetli helyett itt kérhet öt perc türelmet a rakodó sofőr, de a 37 collos monitorra az akkutöltés pillanatnyi állapota is kiírható. Az áruszállítást mágneses rakományrögzítő pontok, a raktárkészlet mindenkori frissítését az ajtókeretekben elhelyezett, a csomagokat be- és kirakodáskor egyaránt leolvasó RFID (rádiófrekvenciás azonosító) vevők szolgálják. A készletezési adatok a műszerfalon elhelyezett tábla-számítógépen nyomon követhetők, illetve azok alapján a navigációs rendszer automatikusan optimalizálhatja a szállítási útvonalat.
Ez persze csak a Frendzy az egyik oldala – szó szerint. A másik a családé: a fapadlóból kihajtogatható a régi kempingszékeket idéző, fonott támlájú hátsó üléspad, és már indulhatunk is kirándulni. Menet közben az említett tábla-PC szolgál audiovizuális élményekkel, ha viszont megállunk, a gyerekek birtokukba vehetik a tolóajtó belső oldalán elhelyezett rajztáblát, vagy leteríthetnek egy pokrócot az autó mellett, és a külső kijelzőn, mint mozivásznon filmeket nézhetnek. A tanulmányautók rendszerint tele vannak olyan megoldásokkal, amelyekkel aligha találkoztunk a közeljövőben – ez esetben ilyen a műszerfal munkaidőben zöld, szabadságon narancs megvilágítása, vagy az ugyanitt kialakított csatlakozócsonk-erdő, ahol tetszőleges jellegű és számú kiegészítő helyezhető el. A Frendzy esetében azonban az egyik legfontosabb fődarab nem hogy reális, de már sorozatgyártásban lévő technológia: ez az elektromos hajtáslánc, amit a Kangoo Z.E. villamos furgonból vettek át a fejlesztők. A hatvan lóerős villanymotort lítium-ion akkumulátorok táplálják, a végsebesség 130 kilométer, a hatótávolság 160 km, a károsanyag-emisszió pedig nulla. Mivel pedig a villanyautók nem csak széndioxidot, de hangot sem bocsátanak ki, a Frendzyhez mesterséges menetzajokat komponáltak a Renault audio-partnerei – egyet munkaidőre, egy másikat pedig a kikapcsolódás perceire.