Szeptemberben átadják Budapest első nyilvános CNG töltőállomását a Főgáz beruházásaként.
A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) úgy véli, ezzel hosszú idő után terjedni látszik hazánkban is a tiszta, alternatív földgáz és biogáz járműhajtás, mellyel jelentősen csökkenthető a közlekedés által okozott károsanyag kibocsátás. A gépkocsi és autóbuszgyártók már felkészültek az alternatív üzemanyag előretörésére, a közeljövőben számos modell közül válogathatunk Magyarországon is.
Nő a CNG kutak száma
Az új állomás – mely az egyik fővárosi MOL kúton üzemel majd – átadását követően a Győrben és Szegeden feltankolható CNG autók Budapesten is feltölthetőkké válnak. A Főgáz CNG árai ugyan még nem ismeretesek, de az ígéretek szerint üzemeltetési költség terén jelentős megtakarítást érhet majd el, aki náluk tankol. A dízelüzemmel összehasonlítva negyedével-ötödével, a benzinüzemhez képest pedig több mint harmadával kevesebbe kerül majd a hajtóanyag. Ráadásul az árstabilitás is biztosítottnak látszik, hiszen az MGKKE tagjainak sorába lépett GDF Suez kezében lévő győri kút 249,9 Ft-os kilónkénti ára már két éve változatlan, energiatartalom szerint 166 Ft-os benzin árnak felel meg.
A hazai CNG töltési pontok közül érdemes kiemelni az ország első biogázból táplált CNG kútját, amely Zalaegerszegen, a helyi szennyvíztisztító telepén működik, bár jelenleg még nem nyilvános kútként. Ez utóbbi a legjobb megoldás a közlekedés fenntarthatóságának tökéletes biztosítására, hiszen az itt tankolt autók PM szilárd részecske (PM) kibocsátás nélkül, töredék NOx és CH emisszióval vesznek részt a közlekedésben. Mindemellett a globális felmelegedést okozó CO2 kibocsátás terén is szinte páratlan eredményt nyújtanak, ezáltal pedig körülbelül 80 százalékkal csökkentve a körfolyamat hatását. Mindennek tetejében a gáz a közlekedésben a kőolaj felhasználást is csökkenti.
Tömegközlekedés és teherszállítás CNG-vel
Az új budapesti CNG töltőállomás egy fontos lépés ahhoz, hogy a friss sűrített földgáz üzemre gyártott modellek Magyarországon is bemutatkozhassanak. Még idén ősszel várható, hogy az Iveco Daily frissen modernizált változatának bemutatójával egy időben a – nagyon sok országban sláger terméknek számító – CNG motoros is megérkezik hozzánk, jelentős üzemanyag megtakarítási lehetőséget kínálva a vállalkozások számára. A nyáron modellfrissítésen áteset Mercedes-Benz városi autóbusza, a Citaro CNG változata elsők között érkezik Magyarországra és a hazai NABI Sirius autóbuszcsalád készülő gázüzemű változatával együtt igyekszik majd meggyőzni a közlekedési társaságokat arról, hogy az élhető városi környezet és az üzemeltetési költségek kézbentartása miatt kifizetődő a CNG járműpark elterjesztése. Európában már több mint 145 ezer CNG hajtású autóbusz közlekedik, Magyarországon azonban jelenleg csak a Tisza Volán közlekedtet CNG járműveket. Úgy tűnik azonban, hogy mostanra más társaságok is célba vették a gázüzemet.
A teljes cikk itt olvasható.
Csatlakozott már Facebook oldalunkhoz? Rajta!