Ilyen a kerékpárkölcsönzés Lille-ben

A hétvégén indult el az észak-franciaországi Lille városának „BuBi”-ja, vagyis közösségi kerékpárkölcsönző rendszere. A V’lille-nek két fontos specialitása van a hasonló, Párizsból, Bécsből vagy Barcelonából ismert kerékpárkölcsönzésekhez képest.

Az egyik maga a kerékpár; a Decathlon sportáruházakról ismert, az Oxylane csoport által gyártott b’Twin Velo50 modell, vagyis egy városi kerékpármárka speciális kiadásának használata. A másik a hosszú- és rövidtávú kerékpárbérlés egy rendszeren belüli alkalmazása; rövid távra terminálokon csere-rendszerben, hosszú távra pedig otthon, munkahelyen vagy egyszerűen az utcán tárolhatják a fix, „lízingelt” kerékpárokat. 1100 darab b’Twin típusú kerékpárt helyeznek el összesen 110 önkiszolgáló terminálnál Lille belvárosában. A terminálok egymástól 300 méterre találhatóak. Ha a kívánt állomáson már nincs szabad hely, egy képernyő jelzi a három legközelebb fekvő, szabad hellyel rendelkező állomás elhelyezkedését. További 3000 darab pedig lízingrendszerben az ingázók számára áll rendelkezésre. Ezeknél (mivel nem automatikusan záródó termináloknál helyezik el őket) lopás ellen U-lakatot biztosítanak és a hátsó kerék kulccsal zárható (mint például a holland kerékpároknál). Amellett, hogy a zárak védik a kerékpárt, egy 200 eurós biztonsági letét véd a vandálok okozta károk ellen. Ez az összeg csak megsérült, ellopott, vagy 24 óra elteltével vissza nem hozott a kerékpárok esetén kerül lehívásra.

 
A V’lille kerékpárokat a Decathlon sportáruházakról és a b’Twin kerékpárosmárkáról ismert Lille-i Oxylane csoport tervezte és gyártotta. A kerékpároknál felhasználták egyrészt a b’Twin ergonomikus városi kerékpárok terén gyűjtött tapasztalatát, valamint a párizsi Velib tanulságait. Ott a legnagyobb költségtényezőnek a karbantartás bizonyult, ezért e tekintetben lényegesen egyszerűbb és így olcsóbb modelleket fejlesztettek a „civil” kerékpároknál is ismert alapokra. A karakterisztikus design a város színeivel (vörös és fekete) a lokálpatriotizmust, illetve a hátsó kerekek beburkolásával (és így a hosszú felsőruházat beakadását gátolva) a praktikumot szolgálják.

 
RÖVID- ÉS HOSSZÚTÁVÚ ELŐFIZETÉSES RENDSZER
A rövid távú bérlés esetén az önkiszolgáló kerékpár előfizetési ára 1,40 euró egy napra, 7 euró hetente és 36 euró egy évre. Az ilyen előfizetéssel rendelkezők számára az első fél óra ingyenes, az utas, ha nem viszi vissza 30 percen belül a kerékpárt, akkor a plusz fél óra után fizet 1 eurót. Előfizetni az interneten, vagy bármely állomáson hitelkártyaolvasóknál lehet. Hosszú távú bérlés esetén az árak 5 eurótól 36 euróig terjednek. A V’lille-nél mód van arra, hogy kerékpárt béreljenek és otthon tárolják, 1 hónapos (5 €), 9 hónapos (€ 27) vagy 12 hónapos (36 €) időtartamra táska, gyermekülés bérelhető. A város ezért a szolgáltatásért 6,8 millió eurót fizet évente a Transpole-nak, a Lille-i BKV-nak, a delegált közszolgáltatás ellenértékeként. A Lille-i forgalom 70%-át nagyon rövid utak adják ki (rövidebbek, mint 3 km) és a lakosság 71%-a kinyilvánította készségét arra, hogy biciklizzen.

Ajánlott tartalom

Kék bolygó – A talajmegújító gazdálkodással egészségesebb élelmiszerhez juthat a fogyasztó

A talajmegújító mezőgazdaság, a no-till technológia alkalmazása nem csak a talajeróziót csökkenti és a talaj vízmegőrző képességét javítja, hanem a fogyasztók is egészségesebb élelmiszerekhez juthatnak általa - hangzott el Áder János volt államfő, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke Kék bolygó című podcastjának hétfőn közzétett legújabb, a legnépszerűbb videómegosztó portálon is elérhető adásában.