2013 végére elkészül Kína első hazai gyártású jégtörő kutatóhajója - jelentette be a kínai sarkvidéki kutatásokat felügyelő hivatal illetékese. A hajóra 1,25 milliárd jüant, vagyis mintegy 42 milliárd forintot költenek; megépítését a Nemzeti Fejlesztési és Reform Bizottság hagyta jóvá júliusban.

Jégtörő kutatóhajót épít Kína

2013 végére elkészül Kína első hazai gyártású jégtörő kutatóhajója – jelentette be a kínai sarkvidéki kutatásokat felügyelő hivatal illetékese. A hajóra 1,25 milliárd jüant, vagyis mintegy 42 milliárd forintot költenek; megépítését a Nemzeti Fejlesztési és Reform Bizottság hagyta jóvá júliusban.

A hajót a kínai sarkvidéki kutatás szolgálatóába kívánják állítani, elkészülte után a jelenleg használatban lévő Hósárkány nevű jégtörő kutató hajóhoz csatlakozik. Az 1993-ban Ukrajnától vásárolt Hósárkányra később már csak a szállítási feladatok maradnak; a kutatómunkára a korszerűbb, jobban felszerelt vízi járművel indulnak majd útra a kutatók. A CAA novemberben kívánja az új hajó nevét meghatározni, amelyet még ez év végéig nyilvánosságra hoznak – tájékoztatott Csü Tan-csou a szervezet igazgatója egy szakmai konferencián. A Hósárkány legközelebb november harmadikán fut ki a tiencsini kikötőből, és megkezdi hat hónapos déli-sarkvidéki tudományos expedícióját a fedélzetén 172 tagú személyzettel.

 

Kína 2011 és 2025 között öt expedíciót kíván küldeni az Antarktiszra és hármat az Északi-sarkvidékre. Az ország a Déli-sarkvidéken három, az északin egy kutatóállomást épített. Céljuk a jégtakaró alatti földtani fejlődés alakulásának és a globális klíma- és környezetváltozás hatásainak megfigyelése, de kutatják a Jeges-tengeren vezető kereskedelmi útvonal kialakításának a lehetőségét is, készülve arra, hogy idővel jelentősen csökken a jégtáblák mennyisége a térség vizein.A kutatás során szerzett adatok, az Északi-sarkvidék tanulmányozása nemcsak a tengeri hajózás területén hasznosíthatók, hanem a természeti források kiaknázásának a lehetőségeiről is információt nyújtanak.

Ajánlott tartalom

Számos akadályt kell leküzdeni ahhoz, hogy az EU 2050-re klímasemlegessé váljon

Számos akadályt kell leküzdeni ahhoz, hogy az Európai Unió 2050-re klímasemlegességet érjen el, a gépjárművek teljes kibocsátásmentessége irányában kitűzött cél dicséretes, de az uniónak biztosítania kell, hogy ez ne kerüljön túl sokba polgárainak, és ne menjen ipari szuverenitásának rovására - hívta fel a figyelmet hétfőn közzétett jelentésében az Európai Számvevőszék.