Mese az ingyen villanyautóról

Az elektromos járművek hívei gyakran hangoztatják, hogy megfelelő méretű napelem-telep birtokában egyetlen fillérbe sem kerül a kocsi üzemeltetése – sőt, ahogy egy floridai eset bizonyítja, akár maga az autó is ingyen lehet.

Divatból, meggyőződésből vagy éppen szükségből – akárhogy is, de egyre többen próbálnak meg leválni a közüzemi hálózatokról, és a gazdasági világ ingadozásaitól független, önfenntartó életet élni. Ennek a leginkább kézenfekvő módja a megújuló, fenntartható energiaforrások kiaknázása; ahogy mifelénk háztájiban a zöldséget, a fejlettebb országokban úgy termeli meg magának mind több háztartás az elektromos áramot. Ahol ennek hagyománya van, ott ráadásul nem csak előállíthatja, de el is adhatja az ember az energiát: megoldott a hálózatba történő visszatáplálás, és a szolgáltatók fizetnek is becsülettel a lakosságnak. Ez történt Bob Stonerock nyugdíjas floridai orvossal is, aki hogy megnyugtassa a globális felmelegedés és az emberiség felelőtlen széndioxid-gazdálkodása miatt háborgó lelkiismeretét, évekkel ezelőtt elkezdte napelemekkel felszerelni otthonát. Mára nem csak háza tetejét fedik szolárcellák, de egy külön állványerdőt is beborítanak. Mr. Stonerock ma az állam legnagyobb lakossági mikroerőművét üzemelteti, amely az évek során több ezer dollár hasznot hozott neki – az Orlando Sentinel című helyi napilap szerint elegendőt ahhoz, hogy ebből kifizesse új autója, egy 46 ezer dolláros Chevrolet Volt kezdő részletét.

Chevrolet Volt

Az autó üzemeltetésére sem lesz gondja a jelenleg gyógyszeripari kutatóként tevékenykedő doktornak, hiszen házában minden konnektorból ingyen áram folyik – legfeljebb kevesebbet ad el a közüzemi szolgáltatónak. Stonerock úr számára egyébként mindez elvi kérdés, ami a környezet védelméről, nem pedig a spórolásról szól. Nehezen is szólhatna, hiszen gigantikus méretű házi naperőművére eddig több százezer dollárt áldozott, s a rendszer megtérülési ideje saját becslései szerint ötven év, mégpedig Floridában, amelyet Sunshine State, azaz napfényes állam néven emleget az amerikai köznyelv, és ahol még a téli hónapokban is napi hét óra intenzív napsütést mérnek. Szó sincs tehát arról, hogy az elektromos közlekedés és a modern napelemek házasságából megszülethetne a pénzügyi perpetuum mobile. De tavaly mintegy tizenötezer amerikai vásárló döntött a Chevy Volthoz hasonló, hálózatról tölthető, tisztán elektromos vagy hibrid hajtású autók mellett, s ők mindenképpen közelebb kerülhetnek az energiasemleges közlekedés álmához, mintha megmaradtak volna a hagyományos, belső égésű technológiák mellett.

Chevrolet Volt

Ajánlott tartalom

ORFK: tíz elektromos autóval bővült a rendőrségi járműpark

Tíz darab, BMW iX3 típusú elektromos autóval bővült a rendőrségi járműpark - tudatta az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) hétfőn a honlapján.