Az NGVA Europe (a földgázüzemű közlekedésért dolgozó európai egyesület) nemrég közzétette a hivatalos statisztikákat az európai CNG felhasználással kapcsolatban.
A statisztikákat elemezve érdekes dolgokra bukkanhatunk a cngport.hu összeállításában:
Kivel hasonlítsuk össze Magyarországot?
Az összehasonlításban az alábbi országokat szerepeltettük:
Olaszország, mert vitathatatlanul itt a legnagyobb a CNG elterjedtsége Európában
Németország, mert itt a leglátványosabb a fejlődés
Ausztria, mert szomszédos ország, viszonylag fejlett CNG kultúrávalCsehország, mert cseh-magyar vegyesvállalat vagyunk, és mert 7 éve még ugyanott voltak ahol most mi és természetesen Magyarország
Üzemanyag árak
Lássuk legelőször az üzemanyag árakat, hiszen leginkább ez foglalkoztat ma mindenkit:
Ami elsőre szembeötlő, hogy a két versenyző üzemanyag-fajta (gázolaj és CNG) közötti árkülönbség Ausztriában és Magyarországon a legkisebb. Olaszországban viszont egészen megdöbbentő a különbség, ott nagyon könnyű meghozni a döntést járműbeszerzés esetén: a CNG feleannyiba kerül, mint a gázolaj. Csehországban a CNG kétharmad-annyiba kerül, mint a gázolaj: ez már megfelelően motiválja az autósokat, ezért is fut ma 3500 CNG-s autó Csehország útjain.
De vizsgáljuk tovább a statisztikákat!
Töltőállomások és CNG-s járművek száma
Nézzük meg, hogy az egyes országokban hány töltőállomás és hány CNG-s jármű található, és hogyan aránylanak ezek a számok egymáshoz:
A tanulságok itt is nyilvánvalóak: az érett piacokon sokkal több jármű jut egy-egy töltőállomásra, mint a felfutóban lévő piacokon. Ez természetes is, hiszen a CNG-s autópark nem tud fejlődni az infrastruktúra nélkül. Az infrastruktúra kiépülésének azonban (ha az árak is megfelelőek) az autópark “utánamegy”, ahogy Németország esetében is megfigyelhető: ott a CNG-s járművek száma rendkívül dinamikusan növekszik évről évre. És még egy, sokakat érdeklő kérdés: mennyi CNG-t ad el egy töltőállomás átlagosan? Szerencsére erre is vannak adatok:
Az érett piacokon (mint Olaszország) tehát napi 2000 kg CNG eladásával is lehet számolni átlagosan, míg ez a fejlődő piacokon sokkal kevesebb, átlagosan csak 500 kg. Magyarországon a viszonylag magas fogyasztási átlagot a szegedi kúton tankoló buszok okozzák. Újabb töltőállomások nyitása után ez az érték minden bizonnyal alacsonyabb lesz. Természetesen egy frekventáltabb, jobb helyen lévő, alacsony eladási árakkal működő CNG töltőállomásnál reális lehet az országos átlagokat jóval meghaladó felhasználás is, hiszen mint tudjuk, átlag igazából nem létezik, csak elméletben. Számunkra a legérdekesebb ismét Csehország, ahol a piac fejlődése nagyon hasonlít a miénkhez. Hét évvel ezelőtt Csehországban is csak 450 CNG-s járművet tartottak nyilván. A magyarországi fejlődés azonban a rendkívül magas gázolaj-árak miatt elképzelhető, hogy sokkal gyorsabb lesz: a CNG-re való áttérésre a motiváció ma magasabb, mint valaha.