A piacvezető energetikai és automatizálási cégcsoport, az ABB is jelen volt a Magyar Elektrotechnikai Egyesület (MEE) 59. Vándorgyűlésén, ahol Steven Dorresteijn, a cég vendégelőadója ismertette az elektromos járművek (EV) töltő-infrastruktúrájának jelenlegi helyzetét és jövőbeli irányát.
Ami már tény: beköszöntött az elektromos járművek kora. Az elektromos autók növekvő száma globális szintű piaci szükségletet teremt olyan töltési megoldásokra, melyek kifinomult felügyeleti rendszerekkel és szoftveres megoldásokkal támogatják az elektromos hálózatot. 2010 májusa óta az ABB több mint 20 országban telepített DC (egyenáramú) gyorstöltőket, így a cég már hosszú ideje bizonyít ezen a területen technológiájával. Az ABB már több száz DC gyorstöltőt telepített Európa szerte, és nemrég egy hasonló nagyságrendű megbízást kapott az észt kormánytól: az első helyi DC töltőhálózat kiépítését végezhetik, melynek keretében körülbelül 200 töltőt telepítenek majd Észtországban.
“Az európai piac egyre szélesebb elektromos jármű kínálatának, valamint a különböző AC és DC töltési megoldásoknak köszönhetően manapság igencsak könnyű összezavarodni ebben a témában. A töltők használati jellegét tekintve is számos változattal találkozhatunk, mint például gyorstöltés, félgyors töltés, lassú töltés, stb. Éppen ezért egyre fontosabb, hogy a töltők piacát olyan szegmensekre bontsuk, mely a töltők használati jellegén alapul” – mondta Steven Dorresteijn, ABB EV-töltők divíziójának európai sales menedzsere. “Érthető módon számos kérdés merül fel: milyen szegmenseket különböztethetünk meg; milyen megoldások érhetőek el jelenleg és lesznek a közeljövőben, melyek lefedik a szegmenseket, és milyen típusú töltők szükségesek a különböző helyszíneken? Hogyan optimalizáljuk egy adott város, vagy körzet töltő infrastruktúra hálózatát, hogy egyformán kielégítő szolgáltatást nyújtson a különféle résztvevők számára, mint például kormányzatok, üzemeltetők, és más felhasználók? Hogyan lehetünk benne biztosak, hogy bölcs módon költekeztünk-e? Nos, ezek a legfontosabb aspektusok, melyeket minden ipari résztvevőnek tisztán át kell gondolnia, mielőtt EV töltőállomások telepítésébe kezd.”
Dorresteijn úr kiemelte, hogy a töltés a legtöbb esetben nem önálló tevékenység. Az üzemeltetők szeretik a töltő-infrastruktúrájukat egy back office-szal összekötni, mert ezen keresztül bonyolíthatják a fizetéssel és számlázással kapcsolatos műveleteket a fogyasztóik felé. A pénzügyek menedzselésére mindenki olyan rendszert választ, amely leginkább megfelel az elképzeléseinek, mint például RFiD, mobiltelefon (okostelefon alkalmazások/SMS/kaparós kártyák). A kis EV flotta üzemeltetők ugyanakkor az egyszerűbb rendszereket részesítik előnyben, ahol csak a töltő-infrastruktúrák működését követhetik nyomon. A rendszernek úgy kell megfelelnie a különböző elvárásoknak, hogy közben nagyfokú megbízhatóságot, gyors piacra kerülési időt, kiszámítható költségvetést nyújt, ezért a felhőalapú számítástechnika, és az egységes integráció létfontosságú.
2012 áprilisában az ABB üzembe helyezte Magyarország első ultragyors töltőállomását Budapesten, a MOL Istenhegyi úti új, Európában is egyedülálló környezetbarát töltőállomásán. Az ABB DC töltő technológiája mindössze 15-30 perc alatt képes menetkészre feltölteni egy CHAdeMO csatlakozóval rendelkező elektromos autó akkumulátorát. Ez az óriási mérföldkő az első lépés, mellyel elkezdődhet egy országos DC gyorstöltő hálózat kiépítése hazánkban.