A mai napon egy új, részben uniós támogatásból megvalósuló beruházást jelentett be az Unilever anyavállalat.
A logisztikai beruházás eredményeként 2014 végéig a vállalat teherautói által Európában megtett út nagyjából 200 millió kilométerrel rövidül évente, ami Magyarország esetében összességében 7,4 millióval kevesebb futott kilométert jelent. Az új logisztikai folyamat jelentősen csökkenti a vállalat ellátási láncának a környezetre, illetve az európai úthálózatára gyakorolt hatását. Az Európai Bizottsággal aláírt megállapodás értelmében az új logisztikai csomópontok irányítását az Unilever katowicei központja látja majd el. Az új rendszerrel – annak méreteit és kiterjedtségét tekintve – az Európai Unió legnagyobb logisztikai beruházása valósul meg. Az alkalmazott legmodernebb technológia lehetővé teszi a tehergépkocsik maximális kihasználtságát, ezáltal jelentősen hozzájárul a vállalat Fenntarthatósági Tervében vállalt törekvéseinek megvalósításához. Az Unilever 2011-től ugyanis egy új személetre és három pillérre épülő, hosszú távú Fenntarthatósági Terv megvalósításába kezdett, amelyben vállalta, hogy miközben megkétszerezi forgalmát, felére csökkenti környezetterhelését. A Terv részeként a vállalat elkötelezte magát, hogy 2020-ra legalább a 2010-es szintre vagy az alá csökkentse globális logisztikai hálózatának CO2-kibocsátását – annak ellenére, hogy a forgalom növekedésével elvileg nagyobb mennyiség termelődik majd. A célszám a CO2 hatékonyság tekintetében 40%-os csökkenést jelent. Becslések szerint az új projekt évente mintegy 200 millió kilométerrel csökkenti a vállalat teherautói által megtett utat. A forgalomcsökkenés csaknem minden EU-tagállamot érint, és különösen látványos változást idéz elő a kiemelten forgalmas helyeken.
Az, hogy kevesebb Unilever termékeket szállító kamion közlekedik majd az európai utakon alacsonyabb széndioxid-kibocsátást eredményez. Magyarországon az új logisztikai menedzsment eredményeként közel 7,4 millió kilométerrel csökken majd a teherautók által megtett kilométerek száma. A beruházás várhatóan évi 15 000 tonna széndioxiddal csökkenti majd az Unilever logisztikai hálózatának károsanyag-kibocsátását. Jan Zijderveld, az Unilever európai elnöke így fogalmazott: „Ez a beruházás hatalmas előrelépés az Unilever Fenntarthatósági Tervében megfogalmazott célok eléréséhez. A teherautóink által futott kilométerek számának csökkentése jelentősen mérsékli vállalatunk környezetre gyakorolt hatását. A fejlesztés ugyanakkor üzleti előnyöket is hordoz magában, kiválóan példázva, hogy a fenntarthatóság valóban lehet jó üzlet. Az új logisztikai folyamattal nemcsak karbon lábnyomunkat csökkentjük, a hosszú távú megtakarítások révén termelékenyebbek és költséghatékonyabbak is leszünk.”
Az Unilever katowicei (Ultralogistik) központja a regionális csomópontok hálózatát irányítja majd. „Mindegyik csomópont a járműkilométer-csökkentésért felel azáltal, hogy biztosítja a teherautók teljes kihasználtságát a beszállítók, a gyárak és a raktárak között. A csomópontok közül a budapesti a magyar, a cseh, a szlovák, a román és a görög piacokon működő gyárakat, illetve azok országos raktárait szolgálja majd ki, ami együttesen várhatóan 260 ezer paletta áru mozgatását jelenti”- fogalmazott Pusztai László, az Unilever Magyarország Kft. Raktározási és Szállítási Vezetője. A Marco Polo elnevezésű uniós támogatási program olyan logisztikai központok számára elérhető, amelyek az európai fenntartható szállítmányozás mellett elkötelezettek. 2003 és 2009 között több mint 500 cég kapott támogatást ilyen típusú beruházásra. A második Marco Polo program 2007 és 2013 között zajlik, nagyobb költségvetéssel és még nagyobb ambíciókkal. A programon belül a legfőbb prioritás a hatékony szállítás és a környezetterhelés csökkentése. A beruházást az EU Marco Polo programja 5,7 millióval támogatja. Az Unilever 2011-ben Európában 8%-kal, Magyarországon pedig 16%-kal csökkentette CO2 kibocsátását fuvarozási tevékenység hatékonyságának javítása által egy év alatt.