A levegőszennyezettség pontos adatainak időben történő nyilvánosságra hozatalára hívta fel a helyi környezetvédelmi illetékeseket a kínai szaktárca – közölte az állami média kedden.
A környezetvédelmi minisztérium körlevele a levegő minőségének alaposabb mérésére és elemzésére szólít fel, egyben az eredményeknek a tömegtájékoztatási eszközökön keresztül történő közreadását szorgalmazza. A szaktárca ugyancsak fontosnak nevezi a kiemelt iparágak károsanyag-kibocsátásának megfigyelését, valamint a kérdésben a térségi együttműködést. Külön is megnevezi a Peking-Tiencsin-Hopej régiót, valamint Jangce folyó és a Gyöngy folyó deltájának területeit. A minisztérium szóvivője közölte, hogy újabb hatékony intézkedésekkel törekszenek majd a gépjárművek által kibocsátott nitrogén-dioxid korlátozására, fokozzák azok gyártásának, használatának és forgalomból történő kivonásának ellenőrzését. Ezzel egy időben a tömegközlekedés fejlesztését, a tiszta energia használatának népszerűsítését ígérte, mivel – mint mondta – a városokban tapasztalható szmognak, illetve a nem ritka savas esőknek a közlekedés, vagyis a szénmonoxid, a nitrogén-dioxid és más szennyező anyagok a legnagyobb forrásai.
2012-ben, immár negyedik éve, Kína volt a világ legnagyobb autógyártója és -piaca. A kelet-ázsiai országban tavaly összesen 19,27 millió gépjárművet állítottak elő, és 19,31 millió darabot értékesítettek. Az elmúlt napokban a tüdőből egyáltalán nem vagy csak nehezen kiürülő, 2,5 mikrométernél kisebb átmérőjű finom porszemcsék köbméterenként helyenként a 300, 500, 700, sőt a 900 mikrogrammot is meghaladták, miközben már a köbméterenként 50 mikrogramm egészségügyi kockázatot jelent. Kelet- Közép- és Észak-Kína egyes részeit az elmúlt napokban minden idők leghosszabban tartó, sűrű szmogos szürkeség borította, aminek következtében repülőgépjáratok tucatjait törölték, autópályákat zártak le. A kórházak több helyről a légúti panaszokkal jelentkezők számának hirtelen megszaporodását jelentették. A fővárost napokon át lepte és lepi el a ködös szmog, ami miatt először adták ki a második fokozatú sárga figyelmeztető jelzést, s léptettek életbe vészhelyzetre szóló intézkedéseket. A lakosságot, különösen az időseket, a betegeket és a gyerekeket arra szólították fel, hogy lehetőleg maradjanak a lakásokban.
Egyes vállalatok működését felfüggesztették, bizonyos térségekben korlátozták a szabadtéri foglalkozásokat, és több gyárat utasítottak, hogy fogják vissza a termelést. A Global Times című lap kedden a mérgező szmogról közölt jegyzetében úgy véli, annak elhúzódó volta figyelmeztetés: a por, az ipari és közlekedési károsanyagok veszélyes helyzetet teremtettek, amiért a kormányt felelősség terheli. Hozzáteszi: mindazonáltal “senki nem maradhat kívülálló”, az élhető környezet megteremtésében a teljes társadalomnak ki kell vennie a részét. Utal az 1940-es évek Los Angelesére, amikor az autók hirtelen megnőtt száma olyan “mérgező vegyi felhőt” képzett a kaliforniai város felett, amely százak életét követelte. “Ez súlyos figyelmeztetés Kína számára” – fogalmaz a cikk írója.