Erős sportautók, nagyobb takarékosság – ezt ígéri az új esztendőben az autóipar. Az elektromos egyelőre nem veszélyezeteti a belső égésű motorokat.
2012-ben kettévált az autóipar. Miközben a Volkswagen, a BMW, az Audi eladási rekordokkal büszkélkedett, az Opel, a Fiat és a Peugeot krízist élt meg. 2013 néhány autógyárnak döntő év lehet, hiszen Európa gazdasági növekedése már korántsem olyan mértékű, mint azt szeretnék, írja az fn24.hu. A „peak car”-kifejezés (az autópiac telítettsége) pedig maga a horror sokuk számára. A vásárlók viszont örülhetnek, hiszen több mint száz új modell, köztük elektromos autók közül válogathatnak az idén.
Mobilitás a CO2-csökkentés idején
Tavaly évvégén rendezték meg Pekingben a FISITA (Autómérnökök Egyesületének Nemzetközi Szövetsége) világkongresszusát. A kiállítással egybekötött rendezvény mottója „Mobilitás a CO2-csökkentés idején – Kína és a világ” sokat elmond a kongresszus célkitűzéséről. Mint előző cikkünkben írtuk, Szalay Zsolt, a BME Gépjárművek Tanszékének docense meghívott előadóként vett részt a kétévente megrendezett eseményen. „Kínában az elektromos járművek, az elektromos hajtás, nagyobb hangsúlyt kap, mint Európában. Kína hihetetlenül energiaigényes ország, gazdasági fejlődéséhez energiából jelentős importra szorul. Ha nem kizárólag belső égésű motorokat üzemeltetnek, azzal bizonyos mértékben át lehet csoportosítani a kőolajimportot. Másrészt a kínaiaknak egyre inkább fontos a környezetvédelem, azt gondolom, hogy nem csupán beszélnek róla, de próbálnak érte tenni is. Ez nem csak a konferencián látszott, hanem az élet minden területén. Például az utcákon rengeteg elektromos bicikli, motor, háromkerekű szállító közlekedik náluk” – magyarázza Szalay Zsolt.
Ily módon a lokális károsanyag- és CO2-kibocsátás valóban csökkenthető elektromos hajtású közúti járművekkel, azonban a globális emisszió kérdése már vitatható, mivel a kínai elektromos energiahálózat alapvetően hőerőművekre épít a jövőben is, amely kedvezőtlenebb jellemzőkkel bír a modern belsőégésű motorokhoz képest. A villamos járműhajtás másik kritikus pontja az energiatárolás, az akkumulátor. Ha lenne jó akkumulátor, már rég elterjedt volna a villanyautó, hiszen gyönyörű villamosok, trolik közlekednek már az utcákon. Ezt az irányt próbálja a kínai kormány erősíteni, ahogy az érezhető volt a kongresszus előadásaiból is, tudtuk meg a docenstől.