Hómobil – svéd és osztrák módra

Magától értetődő, hogy azokban az országokban, ahol az embert és a napi életkörülményeket próbára tevő téli időjárás megköveteli az újszerű, a kor kihívásainak, követelményeinek megfelelő járműgyártást, ott érhető tetten leginkább az extrém téli járművek koncepciózus fejlesztése.

Ezúttal essék szó az ausztriai és a svédországi hószángyártás új prototípusairól. Az FH Joanneum fejlesztette ki a helyi energiaszolgáltató, az Energie Steiermark támogatásával az első elektromos hószánt Ausztriában, amelyet egy 25 kW-os motor hajt. Mire képes ez a hómobil? Maximális sebessége: 120 kilométer/óra. Száz ezer eurót tesz ki a projekt teljes költségvetése. Ennél erősebb technológiát képvisel a svédek által előállított modell, mely az Elskoter névre hallgató elektromos motorosszán. Két cég, a Luspengymnasieti Storuman és a BioFuelRegion fejlesztette ki egy széleskörű európai projekt segítségével. Az új gyártmány alapját egy Arctic Cat F1000-es (2007) adja. A svéd “hójárgányt” jellemzi, hogy hajtóereje 47 kW-os (64 lóerő), amely csaknem kétszer annyi, mint a rivális Snowbird teljesítménye. Kevesebb mint 80 kilogrammot nyom a LiFePO4 akkumulátor, feltöltési ideje pedig 7 óra. Ami a készenléti időt illeti, egyelőre nem ismert. Harmincöt és negyvennyolc ezer euró között mozog a projekt becsült költsége.

Ajánlott tartalom

5. helyen zárt a HUMDA Lab az Abu Dhabi Autonomous Racing League önvezető autóversenyen

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó kutatóintézet, a HUMDA Lab csapata fantasztikus eredménnyel, 5. helyen zárt az április 27-i Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL) önvezető formulaautós versenyen, amelyen világszinten is elismert egyetemek és kutatóközpontok csapatai indultak. Az izgalmas viadalt a müncheni műszaki egyetem csapata, a TUM Motorsport Team nyerte.