Pneumobil a sürített levegövel müködő tanulmány autó

A alábbi sorokat és tanulmányt a Metálmobil csapata jutatta el szerkesztőségünknek. Részletes leírást olvashatunk a Pneumobile járművük megépítéséről.

A Tanulmány autó elkészítésének alap ötlete a Bosch Rexroth kft.–től származik, mely versenyt hirdetett a sürített levegövel hajtott jármüveknek. A meghajtást biztosító motor összerekásához szükséges pneumatikus alkatrészeket biztosította a megépítéshez. Ezekől az ipari alkatrészekből kellet nekünk egy olyan pneumatikus motort megépíteni mely hejtált a különbözö versenyszámokban. Ezek a versenysámok:
– Távolsági futam
– Ügyességi verseny
– Gyorsulási verseny
Bevezető

A Metálmobil csapat már 2010 Novemberében megalakült a „Petru Maior” müszaki egyetem halgatóiból, akik megépítettünk egy 3 kerekü Pneumobilt mejel szép eredmény értünk el 2011 Májusában Bosch Rexroth Pneumobil versenyen a távolsági kategoriában II helyezés. 2011 Oktoberében a csapat újraszervezödött Feigi András Alfréd, Lokodi Zsolt, Mátyás Attila, Balázsi Arnold személyeiben vezetötanárunk Ing. Mihai Simon. Már egy jó alap ismerettel rendelkeztünk a pneumatika ezen területén volt kellö tapasztalatunk, és nekivágtunk egy 4 kerekü Qvad kialakításu tanulmány autó megépítésének. A tanulmány autót a verseny követelményeinek megfelelöen kellet megtervezni. Ezt egy müszakí dokumentácíóba kellet bemútatni, mejet a versenybiroság áttanulmányozott. Birálva a műszakí dokumentácíót eldöntötték a versenybírok menjire felel meg a ki írásnak a mi műszaki dokumentácíonk a 100 pontból 100 at kapot tehát telyes mértékben megfeleltünk a ki írásnak.

kormany mű tervek alapján

Váz szerkezete és a kormány mű
A váz szerkezet egyedi tervezésű és kialakítású, acél vázszerkezet mely 30x30x5 mm és 15x15x3 mm zártszelvényekből lett összeheggeszve. A váz szerkezet merev nem építettünk bele lengéscsillapítokat útólag ez nem bizonyúlt a legjobb döntésnek mivel az egyenetlen útszakaszokon kípörgött a huzókerék. A kormánymű az Ackermann geometriai elveket felhasználva lett tervezve, az egyszerüségre és a jól használhatóságra törekedtünk.

A meghajtás és fékrendszer
A meghajtás szintén egyedi tervezésű : 2 drb. kétoldali müködésű pneumatikus munkahenger Ø 100 / 500 ( átmérö 100 mm lökethossz 500mm ), pneumatikus utváltok (szelepek), finom nyomás szabályzó, visszacsapó szelepés és sorolhatnám a további alkatrészeket de azokat majd a motor müködését ábrázoló rajzon. A müködése viszont annál érdekesebb a két munkahenger alternáló mozgást végez, e mozgás lényege hogy mindig csak az egyik munkahenger dolgozik, a munkahengereket egy láncal kötöttük össze mely 2 drb. lánckeréken szalad melyben speciális szabadonfutó csapágyak vannak (CSK 30 PP) ezek segítségével hajtja meg a fötengelyt.

váz szerkezet

Lényege hogy a lineáris mozgásí energiát forgó mozgási energiává alakitsuk . A fötengelytől a meghajtást a kerékhez szintén láccal oldottuk meg. A huzó kerékagyba egy Stumey Archer 8 sebességes agyváltó van beépítve, ez segít a gyorsulásban meg az állandó sebesség fentartásában. Fékrendszerünk két külön rendszerből áll egy első fékrendszer , és egy hátsó fékrendszer külön behúzókról müködtettve. Az első fékrendszer Avid BB 7 a hátsó fékrendszer pedig Avid BB 5 bicigli fékrendszerek.

A motort vezérlő rendszer
A motort egy ugynevezett PLC ( Programmable Logics Controller ) segítségével vezéreltünk . A pneumatikus munkahengerre érzékelök vannak illesztve melyek érzékelik hol is tart a dugatyú. Erre azért van szükség mert a programozható egységből egy adott program használatával befolyásolhatjuk a fogyasztást és a sebességet is pontosabban a gyorsulást. Ez a kis egység úgymond a ” board computer ” a tanulmány autóban. Ennek a kis egységnek a segítségével tudtuk tanulmányozni az autó fogyasztását és probáltuk meg keresni az optimális fogyasztást mindenik versenyszámra külön.

a csapat

A kutatás eredményei és következtetések
Mivel a tanulmány autónk 4 kerekü, alacsonyan van hasmagassága és a sujpontja ezért nagyon stabilnak bizonyult biztonságos sebesség mejel még megülhetö 40 km/h. Fogyasztás szempontjából tanulmányozva a jármüvet érdekes dolgok tárulnak elénk. Üzemanyag tartálya 10 l palack 200 bár nyomáson melyben lehet Nitrogén és Argon, itt oda kell figyelni a gázok áramlási sebességére mivel ez is nagyban befojásolya fogyasztást és a telyesítményt is.

Az eredményekre rátérve teszteltük a járművet különbözö nyomáson.
– 6 bár nyomáson 1 palack átlag 12 km/h sebesség 6,5 km hatótávolság,
– 8 bár nyomáson 1 palack átlag 12 km/h sebesség 8 km hatótávolság,
– 10 bár nyomáson 1 palack átlag 12 km/h sebesség 10 km hatótávolság.

Végsebessége 10 bár nyomáson a számítások szerint, verseny körülmények között sikerült elérni a 38,5 km/h sebességet.

Ezzel a tanulmányautóval sikerült több magyarországi versenyen résztvenni és szép eredményekkel tértünk haza.

1). Magyarország Győr Széchenyi futam – 2012. május 1
Verseny számok megnevezései
– Lemans futam – lényege 45 perc alatt a legtöbb kilométert megtenni a bokszból való kiállás után. A palackcsere a futam közbe engedélyezve.
Elért eredmény: 5 helyezés és Verseny szervezőitől különdíj
a „ Legszervezőbarátabb csapat”

2). Magyarország Eger Bosch REXROTH pneumobil nemzetközi verseny
2012. május 11-13

– Távolsági futam – lényege egy palackkal megtenni a lehető legtöbb kilométert
Elért eredmény: 1 helyezés, 9193 m gurultunk 12.1 km/h átlagsebességek
– Ügyességi futam – az akadálypályán a legrövidebb idő alatt végig gurulni
Elért eredmény: 6 helyezés, 2 kör 1 min 52 sec nagyon szoros küzdelemben, itt megmutatkozott az irányíthatóság és a gyorsulás.
– Gyorsasági futam – egy 640 m szakasz megtétele a legrövidebb idő alatt
Elért eredmény: 7 hely, 32,78 s

A verseny utáni kiértékelő konferencián az általunk megépített autó érte el a legjobb eredményt, ami a versenykiírás követelményeit és elvárásait illeti, vagyis a 100% bol, a 97%-ot ítéltek meg. Jelen nemzetközi versenyen 42 csapat vett részt Lengyelország, Csehország, Románia és a szervező ország Magyarországáról.

3). Magyarország Budapest MVM energiafutam – 22 szeptember 2012

-

– Gyorsaság és távolságfutam Lemans futam: – 30 perc alatt a legtöbbet megtett km Bokszkiállás, palackcsere engedélyezve.
Elért eredmény: 4 helyezés tehnikai okok miatt, ugyanis a szabadon futó csapágyaink gyengének bizonyultak.

A csapatról
Tudni kell a csapatunkról azt, hogy nagyon sok munkát, energiát, idöt fektettünk bele ebbe a projektbe tanulmányba. A csapat két tagja állandó munkahjel rendelkezet és még Mesterképzésre jártak ezekmelett is bevállalták a munkát Feigi András Alfréd, Lokodi Zsolt , a másik két tag államvizsga elött ált nekik sem volt könnjü államvizsgára való készülés tanulás és igy is vállalták a munkát Mátyás Attila, Balázsi Arnold. A munka ideje alatt érezhetö volt a csapat szellem, a közös cél, a csapat munka, és a jokedv. A munka nem csak csapat társakká kovácsolt bennünket hanem barátokká is egy életre.

Akik nélkül nem valosulhatott volna meg ez a Projekt
Elsösorban a Bosch Rexroth kft. majd az egyetem Universitatea „ Petru Maior” , Promax Marosvásárhely, Ungarom Servcom srl. Marosvásárhely, Verestóy Attila Alapitvány Székelyudvarhely, Procam Marosvásárhely, Székely Elöfutár Alaptvány (Forerunner Federation) Amerikai Egyesült Államok, Nordika srl. Székelyudvarhely, Perla Kézdivásárhely.

Ajánlott tartalom

Az Egyesült Királyságban kevesebb elektromos autó fogyott a tavalyihoz képest

Az Egyesült Királyságban 59 467 autót gyártottak márciusban, 27,1 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál. Tavaly augusztus óta először jegyeztek fel éves csökkenést - derült ki a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) honlapjára csütörtökön felkerült statisztikából.