Olcsó hidrogén szója-katalizátorral

Régóta tudjuk, hogy a szója nagy tápértékű étel. Az azonban újdonság, hogy ez a növény fontos szerepet játszhat a tiszta energiával kapcsolatos kutatásokban.

A Brookhaven National Laboratory munkatársai éppen a szóját használták fel alapanyagként egy olyan hidrogéngyártási rendszerhez, amely egyszerre gazdaságos és környezetbarát. Az Energy & Environmental Science című szaklapban az amerikai kutatók arról számoltak ne, hogy szójából és molibdénből állítottak elő stabil, hatékony és olcsó katalizátort, hogy a rendkívül drága platinát helyettesítsék, írja az energiacentrum.com.

A kutatócsoport végső célja, hogy megtalálják azt a módot, hogy miként használják fel a napenergiát közvetlenül, vagy a napelemek által termelt villamos energia által, hogy átalakítsák a szénhidrogének égéstermékeit, a vizet és a széndioxidot egy új tüzelőanyaggá. „A vízmolekuláknak oxigénre és hidrogénre való bontásával ez utóbbit gázként regenerálhatjuk és felhasználhatjuk közvetlenül tüzelő anyagként – magyarázzák a tudósok – ezért olyan, nagy mennyiségben hozzáférhető anyagból álló olcsó katalizátort próbáltunk készíteni, amelyet alkalmazhatunk a víz elektrolízisénél, és az eredmény valóban kiváló”.

A szója előtt a csapat számos biomassza-forrást kipróbált, virágokat, leveleket, magokat, főleg olyanokat, amelyeknek nagy a proteintartalmuk. A proteint alkotó aminosavak ugyanis gazdagok nitrogénben, amely képes megvédeni a savas korróziótól az elektrolizísben használt membránt. A kutatók kipróbálták a Mosoy (moibdén-szója) névre keresztelt katalizátort grafén-leveleken, és e kísérlet bebizonyította, hogy a katalizátor még hatékonyabb lehet olyan elektrokémai eszközökben, mint például, elemekben, szuperkondenzátorokban és tüzelőanyag-cellákban.

Ajánlott tartalom

Energiatakarékosság új-generációs típusházzal

Szinte az összes, az ÉMI szentendrei Nemzeti Mintaházparkjába tervezett 9 bemutató épület kivitelezése elindult 2024 október közepén. Ezek között a Leier Rába típusháza lesz az egyetlen olyan ház, amely nem könnyűszerkezetes technológiával épül, és amely a tervek szerint 2025. márciusára el is készül.