Meredeken nőnek a közlekedési dugóknak betudható veszteségek az Amerikai Egyesült Államokban – ezt állapította meg Texas A&M Transportation Institute tanulmánya1, amelyet 498 városi környezetből gyűjtött adatok elemzésével készítettek.
Az Egyesült Államok nagyvárosi térségeiben az utazási időindex – vagyis a csúcsforgalmi és a gyér forgalmú úton elérhető utazási idő hányadosa – 2005-ben tetőzött, majd 2008-ban visszaesett, és azóta stagnál, amint az az 1. táblázatból kiderül. A dugók okozta késedelemmel együtt járó gazdasági kár hasonlóan alakul, 2007-ben tetőzött 131 milliárd dollárral, és 2011-ben 121 milliárd dollár volt. A táblázatban nem szerepel, de a tanulmány becslést közöl a dugóknak tulajdonítható éves széndioxid-kibocsátásról is, ami 56 milliárd font, vagyis 25,4 millió tonna. Az operatív beavatkozásokkal, a több utassal igénybe vehető sávokon a gyorsabb haladással elérhető veszteségmegtakarítást vagy -elkerülést a kutatók 2011-ben 8,5 milliárd dollárra teszik, a tömegközlekedéshez kapcsolhatót viszont 20,8 milliárdra. Ez azt mutatja, hogy az érintett városok közlekedésében nem találták meg a torlódások hatékony ellenszerét, a tömegközlekedés részarányának növelésével viszont jelentős eredmény értek el.
1. táblázat: A torlódások okozta veszteségek, valamint egyes intézkedéseknek és a tömegközlekedésnek köszönhető megtakarítások (Ennyi lenne a további veszteség, ha egyáltalán nem volna tömegközlekedés.)
Megnézték a kutatók azt is, mi történne, ha megszűnne a tömegközlekedés. Az adatgyűjtés területén, a 498 városi területen 2011-ben a tömegközlekedés teljesítménye mintegy 56 milliárd utasmérföld volt. A használatából adódó nyereség függ az utazások számától, és attól, hogy mekkora volt a helyettesített útvonalon a zsúfoltság.
A teljes cikk itt olvasható.