A kamionok vezetőfülkéjének klimatizálása óriási energiát emészt fel, ha a jármű álló helyzetében is járatni kell a nagy hengerűrtartalmú motort. Ennek kiküszöbölésére egy APU nevű kiegészítő motorral látják el a kamionokat, amiket beindítva csökkenthető a költség. Viszont ezek hangosak és büdösek…

Hűtsön kipufogóval!

A kamionok vezetőfülkéjének klimatizálása óriási energiát emészt fel, ha a jármű álló helyzetében is járatni kell a nagy hengerűrtartalmú motort. Ennek kiküszöbölésére egy APU nevű kiegészítő motorral látják el a kamionokat, amiket beindítva csökkenthető a költség. Viszont ezek hangosak és büdösek…

Egy ötfős, mérnökökből és szerelőkből álló ontariói csapat viszont egy hőszivattyús megoldást gondolt ki, amely a kamion kipufogójának 350 Celsius fokos veszteséghőjét hasznosítja, egy háztartási hűtőszekrényhez hasonló elven, írja az energiacentrum.com.

A csoport eredetileg arra jött létre, hogy egy 100 mérföld/gallon járművet építsenek a 2008-as X Prize versenyre. Az egyik brainstormingon valaki bedobta a kipufogós hőszivattyú ötletét és sok modellezés után rájöttek, hogy nem is rossz ötlet.

A kipufogó hőjét egy hőcserélőn keresztül adja át a folyadéknak, ami egy hőszivattyús rendszeren halad keresztül, további hőcserélők közbeiktatásával. A végső, lehűtött folyadék egy hőszigetelt tartályba kerül. Megfelelő szabályozással a rendszer hűtésre és fűtésre egyaránt használható.

Ezzel az eljárással 1 óra utat követően 10 óra fűtési, vagy hűtési kapacitás áll rendelkezésre, amivel rengeteg üzemanyagot lehet megtakarítani, egyben drasztikusan csökkenteni a károsanyag-kibocsátást is.

Ajánlott tartalom

Az Egyesült Királyságban kevesebb elektromos autó fogyott a tavalyihoz képest

Az Egyesült Királyságban 59 467 autót gyártottak márciusban, 27,1 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál. Tavaly augusztus óta először jegyeztek fel éves csökkenést - derült ki a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) honlapjára csütörtökön felkerült statisztikából.