Emissziómentes hidrogénüzemű autók állnak szolgálatba hamarosan Londonban.
A világ első szériagyártású üzemanyagcellás autójából, a Hyundai ix35 FC szabadidő-autóból egy londoni hidrogénes projekt keretében öt közlekedik majd a brit fővárosban. A brit kormányzat azon dolgozik, hogy egy hidrogénes közlekedési hálózatot hozzanak létre London vonzáskörzetében és Délkelet-Angliában. A járművek használatát vizsgálják a mindennapi gyakorlatban, a töltés gyakoriságát, a töltőpontok sűrűségének szükségességét. Az ix35-tel (Tucson) egy gyártósoron a koreai Ulsanban készülő hidrogénes ix35-ből ezer darabot gyártanak 2015-ig, az autókat világszerte hasonló projektekben használják magán és céges ügyfelek. Az autók többsége Európába kerül, ahol ezek segítik majd felpörgetni a megújuló energiát hasznosító közlekedést. A londoni városvezetés igen nyitott az alternatív autók irányában, tervei szerint London lenne a világ hidrogénautós fővárosa, írja az autonavigator.hu.
Jelenleg két helyen lehet hidrogént tankolni, de 2015-ig további három töltőállomást telepítenek Londonban. Az elképzelések szerint akkorra megtízszereződik, ötvenre nő az üzemanyagcellás járművek (autók, buszok, robogók) száma. A kormányzat eddig ötvenmillió fontot költött a projektre, 2011-től öt üzemanyagcellás busz is szállítja az utasokat, ezekhez idén további három csatlakozik, de a klasszikus fekete taxiból is lesz hidrogénes.
Az üzemanyagcellás ix35 FC használója nem szenved semmiben hiányt a csak belsőégésű változatot hajtóval szemben, a kocsija nulláról 100 kilométer/órás sebességre 12,5 másodperc alatt gyorsul fel, közel hatszáz kilométeres a hatótávja, végsebessége eléri a 160 kilométer/órát, a kipufogóból pedig csak víz távozik. Tankolása nem nagy mutatvány és nem tart órákig, a hidrogénes kútnál két-három percet vesz igénybe. A koreaiak már 15 éve fejlesztik a technológiát, ennek eredménye, hogy elsőként vezetik be szériában az autót. Ehhez természetesen kellett a hidrogénes töltőhálózat elterjedése is. Elektromos autót például már 1300 helyen lehet tölteni a brit metropoliszban.
Európában London nem az első olyan város, ahol üzembe állnak a hidrogénes Hyundai-ok. Az első 17 ilyen autó Skandináviába került, egy részük a koppenhágai városi tanácsnál, a fennmaradó példányok pedig a svédországi Skane városában futnak.