Egy amerikai kutatásban cetlire írt üzenetekkel igyekeztek energiaspórolásra bírni a népet, az eredmény meglepő lett

A fenntarthatósághoz számos technikai újítás és fejlesztés járul hozzá. Rengeteg befektetett pénz, idő és energia kell ahhoz, hogy az emberek hozzájussanak a tudatosabb életmód kulcsához.

Viszont csupán a technológia nem képes befolyásolni a döntéseket. Ahhoz, hogy a környezettudatosság nagyobb mértékű legyen, nem elég, hogy elérhetők legyenek a megfelelő eszközök. Ami igazán számít, az az emberi tényező. De mi az a motivációs erő, amely ráveszi az embert arra, hogy ne égesse feleslegesen a villanyt, esetleg ne folyó víz mellett mosson fogat?

Amerikában egy egyetemi pszichológus professzor arra a kérdésre kereste a választ, hogy milyen motivációval lehet rávenni az embereket arra, hogy egy forró nyári napon a légkondicionáló berendezés helyett a jóval kevesebbet fogyasztó ventillátort kapcsolják be. A kísérletben szereplő szomszédság lakóit négy csoportra osztották, amelyek különböző üzeneteket kaptak a bejárati ajtóra akasztva, írja a chikansplanet.blog.hu. Az első csoportnak elmondták, hogy 54 dollárt spórolhatnak, ha váltanak, a második csoport egy környezetvédelmi üzenetet kapott, a harmadik tagjait pedig arra kérték, hogy legyenek jó polgárok, és előzzék meg az áramkimaradásokat. Egyik megoldás sem vezetett eredményre, az energiafelhasználás esetükben egyáltalán nem csökkent.

A változás a negyedik csoportnál következett be, ahol arról tájékoztatták a lakókat, hogy a szomszédjaik sokkal kevesebb áramot fogyasztanak, hiszen ők már áttértek a ventillátorra. Tehát se a pénzügyi ösztönzés, se a morális meggyőzés nem volt hatékony. A társadalmi nyomással tudták csökkentetni az energiafelhasználást.

A kísérlet rámutatott arra, hogy az emberi döntésekre ható aprócska üzenetekkel is javíthatunk a környezettudatosságon. A kérdés csupán az, hogy mit írjunk a papírcetlire.

Csak hogy meggyőző legyen a kísérlet eredménye: az áramszolgáltatókkal együttműködve tevékenykedik egy cég, amely a fent leírt kísérlet továbbfejlesztett módszerével csökkenti az energiafelhasználást. Az Opower öt év alatt 250 millió dollárt spórolt meg csupán a kísérlet módszerét alkalmazva. Idén több mint két terawattóra energia megtakarítása a cél, ami kiteszi a tavalyi amerikai napenergia-termelés kb. felét.

Vajon ez az üzenet a Föld minden régiójában ugyanilyen hatásos lenne? Aligha. A tengerentúlon, ahol már a fiatalok is olyan nevelést kapnak, amely a versenyszellemet táplálja, sokkal nagyobb elismerésre számítanak azok, akik valamiben előremutatóbb előkelőbb helyezést tudnak elérni versenytársaiknál.

De itt van például a szomszéd példamutatását az esetek döntő többségében elutasító, „csakazértisnekemvanigazam” beállítottságú kelet-európai néplélekkel rendelkező magyar lakosság, amelynek körében sokkal elképzelhetőbbnek tűnik, hogy anyagi ösztönzéssel többeket lehetne életmódváltásra bírni, mintha a szomszédot állítanánk követendő példaként a lakosság elé.

A fennmaradó másik két üzenet hatékonysága pedig itthon sajnos még statisztikailag sem biztos, hogy mérhető lenne.

Ajánlott tartalom

Történelmi minimum az áramimportnál, Magyarország karbonmentes exportra vált

Áprilisban 10 százalék alatt maradt az áramimport aránya - közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) a Facebookon.