Rohamosan terjed a közösségi közlekedés

Együttműködésben fejlesztik, együttműködésen alapul, és napi közel kétszázezer kilométernyi kibocsátást tesz zöldebbé. Mi az? Az Oszkár telekocsi.

Közel hat éve, hobbinak indult a mára napi lassan közel ezer utazást lebonyolító Oszkár online útitárskereső és telekocsi rendszer, írja az egyseg.org. Készítője két programozó egyetemista volt, akik eleinte pusztán annyit szerettek volna megoldani, hogy a hétvégenként visszatérő vidék-Budapest utazást ne kelljen folyton telefonon egyeztetniük. Létrehoztak hát egy olyan felületet, ahol a rendszeresen együtt utazó 20-30 társukkal könnyen meg lehetett beszélni, ki megy, ki nem, és hány hely van épp az autókban.

Saját igényeiket felismerve a megfelelő időben léptek. Mára a felhasználók száma exponenciális növekedést mutat. A rendszeresen telekocsizók száma 20-25 ezer között mozog, a regisztrált felhasználóik száma meghaladja a 80 ezret. Ma az Oszkáron naponta 600-800 utazás szerveződik (és számuk folyamatosan emelkedik), egyenként átlagosan 200-220 kilométer távolságra. Ez azt jelenti, hogy napi szinten 160-180 ezer kilométert teszünk meg ezzel az újfajta közösségi közlekedéssel. Egy mai taxis naponta kb. 150-170 kilométert megy (havi mintegy 4 ezret), ebből az is kiderül, hogy egy közel ezerautós taxitársaságnak felel meg ez a rendszer. Vagy ha úgy tetszik, 30-40 taxis havi összes fuvarját bonyolítja egyetlen nap alatt.

-

Elsősorban arra, hogy az egyedül utazók útitársat találjanak, akivel meg lehet osztozni a költségeken. Ugyanez a haszna az utasnak is, aki a vonatozás helyett kedvezőbb áron juthat el a benzinbeszállóval úticéljához. Ez egy olyan együttműködés, amely kiválóan használja ki napjaink motorizáltságát, és az internet adta információáramlást. Prácser Attila, a kezdetektől jelenlévő tuladonos-fejlesztő szerint további lehetőségek is vannak. A mobileszközök fejlődésével megnyílt számukra a piac az okostelefon-használó közönség felé is, ezért is fejlesztették le alkalmazásukat Android és iPhone eszközökre egyaránt. A két platformra eddig több mint 10 ezren töltötték le az alkalmazást, ami szintén mutatja népszerűségét.

-

Egy taxi a Blahára?

A jövő továbblépési iránya a “privát taxi” lesz, amit GPS alapú fejlesztéssel lehet tető alá hozni. Egy ilyen alkalmazás módot ad arra, hogy az út szélén állva, egy úticélt megadva, a rendszerben lévő, épp arra haladó autósoknak valós időben jelet küldjön. Összekapcsolja a kereletet a kínálattal, az autóst az utazóval. Akit érdekel, ezen a linken rá is nézhet a már működő fejlesztésre!

Nemcsak olcsó, zöld is

A telekocsi praktikussága mellett (Miért ne vinnék el valakit, aki ugyanarra megy, mint én?) a zöld érvek is gyakorta szóba kerülnek. Segítségével ugyanis megszüntethető az a környezetszennyező gyakorlat, hogy végtelen dugókban kocsijukban egyedül ülő sofőrökkel vannak tele az utak.

-

Barátságok köttetnek

Aki gyakran használja az Oszkárt, és rendszeresen utazik, előbb-utóbb állandó útitársra talál. Jó ez a sofőrnek, mert tudja, kit visz, és jó az utasnak is, mert ismeri, aki mellé beül. Persze ha utas és autós naponta találkozik, ez egy idő után a rendszerből való lemorzsolódással is járhat. Hiszen akik folyamatos személyes kapcsolatba kerültek, később inkább visszatérnek a telefonos egyeztetéshez. De tőlük eltekintve a többség továbbra is aktívan használja kereséseihez Oszkár szolgáltatásait.

Rendezvényekre hangolva

Az utóbbi években az Oszkár egyre több rendezvénnyel működik együtt. Ott voltak autósaik a Művészetek Völgyében, de a Szegedi Ifjúsági Napokon is, az EFOTT-on vagy épp a Szegedi Szabadtéri Napokon, mint az események egyik hivatalos szállítói.

És hogy hogyan készül az Oszkár? Lelkes együttműködésben. A fejlesztések zömét nonprofit módon oldják meg, amihez szinte nap mint nap jelentkeznek be “megszállott” programozók, rendszertervezők és -fejlesztők. Természetesen a rendszer mit sem érne felhasználók nélkül. Ha úgy érzed, hogy néha szívesen megosztanád autódat és költségeidet egy útitárssal, vagy beszállnál valakihez ha mozognod kell, regisztrálj az Oszkár oldalain. Ha ismerőseid is fogékonyak erre, oszd meg cikkünket vagy az Oszkár facebook oldalát, így támogatva egy okosabb közlekedési mód meghonosodását!

Ajánlott tartalom

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái fejlesztésébe

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái további fejlesztésébe, célja a mesterséges intelligencia és az autóipar rendszereinek összehangolása, és ez által a mindennapi autózás kényelmesebbé, biztonságosabbá tétele - közölte a kínai autógyártó abból az alkalomból, hogy átadták a márka tízmilliomodik, új energiákkal hajtott modelljét tulajdonosának.